Sökning: "inkludering exkludering i samhället"

Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade orden inkludering exkludering i samhället.

  1. 1. Individernas delaktighet i samhället : Erfarenhet av utbildningen full delaktighet enligt LSS personkrets 1 och 2   utifrån brukarnas och personals perspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Björn Ekdahl; [2023]
    Nyckelord :Arnstein Ladder of Participation; citizen participation; disability; Arnsteins delaktighetsstege; delaktighet; funktionshinder;

    Sammanfattning : Agenda 2030 vill öka jämställdheten för utsatta i samhället och vård- och omsorgsförvaltningen vid Uppsala kommun genomförde programmet full delaktighet 2017. Syftet med denna studie var att undersöka hur utbildningen full delaktighet påverkar personalens förhållningsätt och arbetssätt och hur deras arbetssätt uppfattas av brukarna. LÄS MER

  2. 2. Etnicitet inom skolämnet svenska : En studie om hur den etniska mångfalden representeras i läromedel för låg- och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elias Hession; Kani Kammaran Habib; [2023]
    Nyckelord :Etnicitet; representation; läromedel; västerländsk; icke-västerländsk; orientalism; postkolonialism;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att ta reda på i vilken omfattning etnicitet uttrycks i läromedel i ämnet svenska för låg- och mellanstadiet, samt att ta reda på hur etnicitet representeras utifrån kultur, platser och egennamn i de undersökta läromedlen, sett till västerländskt och icke-västerländskt. För att få fram den här informationen har två frågeställningar formulerats: I vilken omfattning uttrycks olika etniciteter i text och bild när det gäller västerländska och icke-västerländska kulturer, platser och egennamn? På vilka sätt representeras de västerländska och icke-västerländska kulturerna, platserna och egennamnen i läromedlen? Två teorier har använts i studien. LÄS MER

  3. 3. Syriska flyktingars integration : En studie om den sociala hälsans betydelse för integrationsprocessen

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Olivia Green; Maria Derwish; [2023]
    Nyckelord :exclusion; inclusion; integration; loneliness; social health; Syria; unaccompanied refugees.; ensamhet; ensamkommande flyktingar; exkludering; integration; inkludering; Syrien; social hälsa.;

    Sammanfattning : År 2015 drabbades Europa av en stor flyktingkris, däribland Sverige, där många ensamkommande flyktingar från framförallt Syrien och Afghanistan flydde till Sverige för att söka skydd. Syftet med denna studie är att undersöka de syriska ensamkommande flyktingarnas upplevelse av sin integrationsprocess i Sverige och vad som kan ha varit försvårande för integrationen. LÄS MER

  4. 4. Sveriges war on drugs - vem betalar priset? : En kvalitativ studie av straffskärpningar för försäljning av narkotika

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionen

    Författare :Sofie Liljestrand Hassoun; Roberto Herrera Aravena; [2023]
    Nyckelord :Narkotikapolitik; utsatta områden; stämpling; stigma; välfärdsstaten; inkludering och exkludering; caring racism;

    Sammanfattning : Med ökningen av dödligt våld, sprängningar och skjutningar har frågan om gängkriminalitet blivit en av de viktigaste politiska frågorna i Sverige. Det ökade intresset för kriminalpolitik har resulterat i förslag om skärpta straff för gängrelaterad brottslighet och narkotikabrott. LÄS MER

  5. 5. Utomhuspedagogik- : En studie om förskolans lärmiljöer vid utevistelse

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Corina Stringfors Altamirano; Karina Liedberg; [2023]
    Nyckelord :Outdoorlearning; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudiens syfte är att beskriva och analysera hur utomhuspedagogik påverkar förskolans lärmiljöer samt hur barn berörs av att vistas i en naturmiljö. Det diskuteras    också vad pedagoger gör samt de prioriteringar som blir en följd av att möjliggöra en inkluderande verksamhet och undervisning som passar alla barn. LÄS MER