Sökning: "inkludering förskollärares syn"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden inkludering förskollärares syn.

  1. 1. Fri lek för alla? : En kvalitativ studie om förskollärares resonemang och strategier gällande alla barns möjlighet till fri lektillsammans med andra barn

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Weronika Ohlsson; Liselotte Ramvik; [2024]
    Nyckelord :free-play; preschool; preschool teacher; inclusion processes; fri lek; förskola; förskollärare; inkluderingsprocesser;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att belysa förskollärares syn på förskolans uppdrag i förhållande till den fria leken. För att beskriva vad som kännetecknar förskollärares resonemang, strategier och erfarenheter i att stödja barn att komma in,delta och stanna kvar i leken med andra barn, genomfördes semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. AKK för alla : En intervjustudie om AKK som ett kommunikationsfrämjande verktyg ur ett inkluderingsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ina Haraldsson; Jessica Larsson; [2023]
    Nyckelord :AKK; TAKK; GAKK; inkludering; förskola; kommunikation; förskollärare;

    Sammanfattning : Inkludering är en rättighet för alla barn i förskolan och en viktig del för att känna sig inkluderad är möjligheten till kommunikation med alla i omgivningen. Att kunna kommunicera är ett grundläggande mänskligt behov och Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK), som i grunden är ett specialpedagogiskt verktyg, har tagits fram som stöd för kommunikation mellan människor, så personer med kommunikationssvårigheter kan förstå andra och göra sig förstådda. LÄS MER

  3. 3. “Han får det han behöver” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares syn på inkludering i undervisningen för barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sandra Gashi; Sanna Boklund; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; delaktighet; förskola; inkludering; likvärdighet; lärande; specialpedagogik; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares syn på inkludering i undervisningen för barn i behov av särskilt stöd. Utifrån vårt syfte vill vi bidra med mer kunskap till inkluderingsarbetet i undervisningen i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation : För ett inkluderande arbetssätt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Linda Rönngren; Sandra Lennemyr; [2023]
    Nyckelord :communication; inclusive; preschool teachers’ profession; SAAC; signing as augmentative and alternative communication; förskollärarprofession; inkludering; kommunikation; TAKK; tecken som alternativ och kompletterande kommunikation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskaper om förskollärares uppfattningar om arbete med tecken som alternativ kompletterande kommunikation (TAKK). Studiens särskilda fokus är förskollärares egna beskrivningar kring hur de använder TAKK i verksamheten dels i syfte att skapa inkluderande lärmiljöer, dels för att möta och kommunicera med individuella barn som ännu inte har ett verbalt språk. LÄS MER

  5. 5. Barn i behov av särskilt stöd : - Och deras rätt till en likvärdig utbildning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sandra Lennerskans; Fauzia Abdulkadir Said; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; inkludering; barns lärande; sociokulturellt perspektiv; semistukturerade intervjuer samt stödinsatser och strategier;

    Sammanfattning : Syftet för denna uppsats var att öka kunskapen om vilka stödinsatser och strategier pedagoger använder sig av för att möjliggöra lärandet och inkludera barn i behov av särskilt stöd i förskolan. För att undersöka syftet användes kvalitativa semistrukturerade intervjuer där sju förskollärare och sju barnskötare deltog. LÄS MER