Sökning: "inkludering fria leken"

Visar resultat 21 - 25 av 45 uppsatser innehållade orden inkludering fria leken.

  1. 21. “Får jag vara med? Ja, men då får du vara, du får vara den lilla piraten” : En kvalitativ studie om hur barn inkluderar och exkluderar varandra i den fria leken. 

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Rose-Marie Karlsson; Emelie Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Exkludering; fri lek; förskola; hermeneutik; inkludering; tillträdesstrategier.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur barn inkluderar respektive exkluderar varandra i den fria leken och vilka tillträdesstrategier barn använder. Studien gjordes genom att analysera observationer med fokus på barns tillträdesstrategier. LÄS MER

  2. 22. "Nej! Du får inte leka med oss" : Inkludering och exkludering i barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Gabriella Olguin Ferreira; Klaudia Tasak; [2019]
    Nyckelord :Exkludering; inkludering; lek; barn; förskola; kvalitativintervju; fenomenografi;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att undersöka pedagogers uppfattningar om barns inkludering och exkludering i den fria leken, samt pedagogers beskrivningar av att arbeta förebyggande mot exkludering.   Materialet i studien samlades in genom tio kvalitativa intervjuer med förskollärare och barnskötare från olika förskolor. LÄS MER

  3. 23. ”Då får du vara kusin som ska på semester” En studie om inkludering och exkludering mellan barn i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Palm; Erika Bernhoff; [2019]
    Nyckelord :exkludering; fri lek; förskola; inkludering; kamratkultur och strategier;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur barn inkluderar och exkluderar varandra i den fria leken på förskolan samt vilka strategier de använder sig av för att göra detta. Vi vill med denna studie synliggöra barns agerande i relation till varandra för att utmana pedagogernas förhållningssätt samt handlande i barns fria lek. LÄS MER

  4. 24. Behöver du en sån här?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Nanfeldt; Tina Lidner; [2019]
    Nyckelord :barn; förskola; interakionsutrymme; kamratkultur; tillträdesstrategier;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur barn i 1-5 års ålder i förskolan söker tillträde och involveras i den fria leken. Studien besvarar tre frågeställningar; Vilka tillträdesstrategier använder barn sig av? Hur bemöts olika tillträdesstrategier av andra barn? Hur skiljer sig olika tillträdesstrategier gällande framgång? Studien utgår från teorier kring tillträdesstrategier, interaktionsutrymme och kamratkultur samt aktuell forskning kring hur barn försöker få tillträde till och involveras i den fria leken. LÄS MER

  5. 25. Inkludering av barn med särskilda behov i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers arbete och synsätt för att barn med särskilda behov ska inkluderas i förskolans verksamhet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Therese Gottschalk; Camilla Melander; [2018]
    Nyckelord :Inkludering; exkludering; värdegrund; pedagog; barn i behov av särskilt stöd.;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att belysa hur pedagoger arbetar för att inkludera barn i behov av särskilt stöd i förskolan och i förskoleklassen. Studien belyser även frågan om vad som menas med inkludering och hur de själva ser på begreppet inkludering. LÄS MER