Sökning: "inkludering i skolan"

Visar resultat 21 - 25 av 542 uppsatser innehållade orden inkludering i skolan.

  1. 21. Trygga rum och digitalt musikskapande. Fyra kvinnors upplevelser av att vara i ett kvinno- och transseparatistiskt rum och arbeta med musikproduktion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Matilda Westergren; [2019]
    Nyckelord :Digitalt musikskapande; musikproduktion; kvinno- och transseparatistiska rum; trygga rum; könsuppdelad undervisning; normkritisk pedagogik; inkludering; trygghet Music production; gender separate spaces; safe spaces; safety; norm-critical pedagogy; gender segregation. Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Educational Science; Music Education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka fyra kvinnors upplevelser av att vara i ett kvinno- och transseparatistiskt sammanhang och att där studera och arbeta med digitalt musikskapande. För de fyra informanterna har det separatistiska sammanhanget upplevts som ett tryggt rum. LÄS MER

  2. 22. "Om man nu ska ta fritidshemmet på allvar": En fallstudie om komplexiteten i att bedriva inkluderande fritidshemsundervisning för en flerspråkig elevgrupp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Niclas Gustavsson; Katja Sjösten Öding; [2019]
    Nyckelord :Dilemma; Flerspråkighet; fritidshem; Grupp; inkludering; systematiskt kvalitetsarbete;

    Sammanfattning : Statistik från Skolverket (2015) visar att var femte elev som går i svensk skola är berättigad modersmålsundervisning. Sverige är alltså ett land med många andraspråkstalare. Trots detta finns det ingen forskning som har berört att göra fritidshemsundervisning inkluderande i en flerspråkig elevgrupp. LÄS MER

  3. 23. Låt oss tala om de ”svåra” eleverna – en studie om möjligheter att göra skolan tillgänglig för alla elever ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Susanna Millbäck; [2019]
    Nyckelord :Inkludering; reflekterande samtal; relationskompetens; tillgänglig lärmiljö; UDL; KASAM.;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Millbäck, Susanna (2019). Låt oss tala om de ”svåra” eleverna – en studie om möjligheter att göra skolan tillgänglig för alla elever ur ett lärarperspektiv. (Let’s talk about the ”challenging” pupils – a study about abilities to make school available to all pupils from a teacher perspective). LÄS MER

  4. 24. Skolethnos : Inkludering av nyanlända elever i en svensk skola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeLinköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Schneider; [2019]
    Nyckelord :specialpedagogik; nyanlända; inkludering; etnicitet; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Hur ser inkludering ut i svenska skolan idag, det pratas om mångkulturella skolor och ökad andel elever med olika etniciteter i våra skolor men hur ser detta ut ur ett inkluderande perspektiv i skolan? Det finns en hel del lagar, förordningar, normer, värden och kultur som skolorna har att förhålla sig till när det gäller inkludering av nyanlända dock är dessa tolkningsbara och det är inte alltid att praktiken de stämmer överens med teorin. Det är en sak att nyanlända fysiskt är inkluderade i svenska skolan men det betyder inte alltid att de upplever en fullständig och positiv inkludering och detta påverkar sedan i sin tur eleverna studieresultat och deras syn på det svenska samhället. LÄS MER

  5. 25. Religionsundervisning i det mångkulturella klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Leunora Mustafa; Gustaf Ledeby; [2019]
    Nyckelord :exkludering; heterogent samhälle; inkludering; klassrumsklimat; kristendomslära; mångkulturellt klassrum; religionskunskapsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att med hjälp av forskning besvara frågeställningarna: Hur har det mångkulturella klassrummet förändrat religionsundervisningen? Vad säger forskningen om hur en som lärare bäst kan inkludera alla elever samt vilka problem kan deras skilda religiösa övertygelser ha för religionsundervisningen? Kunskapsöversikten är ämnad för lärarstudenter och redan verksamma lärare för att inspirera och uppmärksamma förändringar i religionsundervisningen. Ämnesrelaterade sökord har använts flitigt och texten genomsyras med forskning kring historiska förändringar inom religionsvetenskapen samt forskning kring det mångkulturella klassrummet. LÄS MER