Sökning: "inkludering i skolan"

Visar resultat 21 - 25 av 773 uppsatser innehållade orden inkludering i skolan.

  1. 21. Inkluderingsbegreppet så som det förmedlas via nyhetstidningar : En jämförelse av hur begreppet inkludering har sett ut underperioderna 2010-2011 respektive 2022-2023

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Johan Hedman; Rikard Sjöstedt; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att belysa och förstå hur begreppet inkludering förstås, diskuteras ochdefinieras på tre utvalda nyhetstidningars debattsidor. Vi vill även analysera om det skett enförskjutning i hur begreppet används mellan tidsperioderna 2010-2011 och 2022-2023. LÄS MER

  2. 22. Lärares uppfattningar av “den ideala samhällskunskapseleven” och dess påverkan på elever med NPF

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Adna Bekic; Layal Hadrous; [2023]
    Nyckelord :Avvikelser; exkludering; inkludering; makt; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; normalitet; sanktioner; samhällskunskap.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka samhällskunskapslärares syn på elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och hur deras bild av dessa elever påverkas av konstruktionen av normalitet och avvikelse i skolkontexter. Studien inleds med en bakgrundsdel där styrdokument i skolan förklaras och de olika NPF-diagnoserna definieras. LÄS MER

  3. 23. Inkludering på fritidshemmet : En kvalitativ analys av intervjuer med fritidshemspersonal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Annika Strömstedt; [2023]
    Nyckelord :Inclusion; Participation; Clarifying pedagogy; Relationships; Adjustments; Leisure centres; Inkludering; Delaktighet; Tydliggörande pedagogik; Relationer; Anpassningar; Fritidshem;

    Sammanfattning : I skolan så ska utbildningen vara likvärdig, och det betyder att man behöver ta hänsyn till elevers olika förutsättningar och behov. Att skapa en verksamhet som är anpassad för alla individer, vilket betyder att ibland behöver man göra anpassningar. LÄS MER

  4. 24. Visualisation for Informed Decision-Making in Industry 4.0 : Affordances and limitations of incorporating contextual knowledge management and visualisation into a downtime management tool

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Kimberly Truc Quynh Nguyen; [2023]
    Nyckelord :Contextual Knowledge Management; Knowledge Visualisation; Human-Computer Interaction; Kontextuell kunskapshantering; Kunskapsvisualisering; Människa-Data Interaktion;

    Sammanfattning : The main objective of Industry 4.0 (I4.0) is to advance and ensure better manufacturing efficiency, productivity, and flexibility through the smart use of emergent technologies to enable the development of digital tools to visualise crucial information regarding factory events, products, and processes. LÄS MER

  5. 25. Nyanlända elevers mottagande och inkludering : Ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Pedagogik

    Författare :Hanna Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Nyanlända elever; inkludering; mottagande; svenska som andraspråk; språk- och kunskapsutveckling;

    Sammanfattning : Alla barn som är bosatta i Sverige har rätt till utbildning vilket för med sig nya språk, kulturer, religioner och synsätt för läraren i klassrummet (Skolverket, 2022). Denna studie undersöker lågstadielärares perspektiv på nyanlända elevers mottagande och inkludering i undervisningen samt hur skolornas resurser som svenska som andraspråkslärare används för att främja detta. LÄS MER