Sökning: "inkludering i skolan"

Visar resultat 6 - 10 av 542 uppsatser innehållade orden inkludering i skolan.

  1. 6. Inkluderande undervisning för nyanlända

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Mirzet Mujkanovic; Dionis Hasanaj; [2020]
    Nyckelord :didaktik; föräldrasamverkan; inkludering; interkulturalitet; nyanländ; religionsundervisning; språk.;

    Sammanfattning : Idag står skolan, pedagoger och undervisningen inför stora utmaningar. Då Sverige på senare tid tagit emot stora migrationsströmmar. Detta påverkar skolan och dess personal men även de människorna som migrerat, framförallt nyanlända eleverna. LÄS MER

  2. 7. När hjärnan arbetar annorlunda : En systematisk litteraturstudie om forskningsresultaten av att inkludera elever med autismspektrumtillstånd i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeLinköpings universitet/Utbildningsvetenskap; Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeLinköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Matilda Engström; Erik Petersson; [2020]
    Nyckelord :Inkludering; autismspektrumtillstånd; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka svårigheter och positiva effekter av att inkludera elever med autismspektrumtillstånd (AST) i grundskolan. Studien är en systematisk litteraturstudie som hämtat sitt material genom en databasundersökning i ERIC. LÄS MER

  3. 8. En inkluderande skola : Lärares syn och arbetssätt för att inkludera elever i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Natalie Palm Bexbom; Ida Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Inkludering; elever i behov av särskilt stöd; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka tio lågstadielärares syn på, samt arbetssätt med elever som är i behov av särskilt stöd och hur elever inkluderas i skolan. Studien grundades på kvalitativa intervjustudier med tio verksamma lärare i årskurserna F- 3. LÄS MER

  4. 9. Motverka och bemöta extremism i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Björn Lidén Van Riessen; [2020]
    Nyckelord :Demokrati; Extremism; Inkludering; Intolerans; Marginalisering; Radikalisering; Samhällskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka samhällskunskapslärarens roll i det proaktiva arbetet mot extremism, samt tillvägagångssätt i bemötande av intolerans från elever i förhållande till lärarens demokratiska uppdrag. Detta konkretiseras i två frågeställningar där den ena fokuserar på det förebyggande arbetet medan den andra redogör för bemötandet. LÄS MER

  5. 10. Inkludering av elever med läs- och skrivsvårigheter : En studie av lärares syn på social, rumslig och didaktisk inkludering.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Norberg; Hanna Eriksson; [2020]
    Nyckelord :Pedagogik; Lärare F-3; Enkät; Inkludering; Läs- och skrivsvårigheter; Social inkludering; Rumslig inkludering; Didaktisk inkludering;

    Sammanfattning : Studien handlar om hur lärare resonerar gällande inkludering av elever med läs- och skrivsvårigheter och resultatet analyserades med utgångspunkt från Asp-Onsjös teori gällande social-, rumslig- och didaktisk inkludering. Syftet med studien var att undersöka hur utbildade lärare som är verksamma i årskurserna F-3 resonerar i arbetet med elever som har läs-och skrivsvårigheter för att skapa en större förståelse och bidra med kunskap. LÄS MER