Sökning: "inkludering och exkludering för barn med autism"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden inkludering och exkludering för barn med autism.

  1. 1. Autism : en studie om hur barn med autism lever i förskolans verksamhet utifrån pedagogernas perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Sanna Gustafsson; Rebecca Reuterskiöld; [2014]
    Nyckelord :Förskola; autism; barn i behov av särskilt stöd; en skola för alla; inkludering; exkludering; inskolning och utvecklingssamtal;

    Sammanfattning : Examensarbetet behandlar autism och vad pedagoger har för erfarenheter av att arbeta med detta i förskolans verksamhet. Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger i utvalda förskolor arbetar med diagnosen autism och hur det fungerar i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Att vara tillsammans - en mänsklig rättighet? : Tre pedagogers syn på sitt arbete med inkludering av barn i behov av särskilt stöd, med fokus på autism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Marie Littke; Tina Stålnacke; [2012]
    Nyckelord :Inclusion; preschool; environment; socio-cultural perspective; diagnoses within autism spectrum; working methods; exclusion; Inkludering; förskola; miljö; sociokulturellt perspektiv; diagnoser inom autismspektrumet; arbetsmetoder; exkludering;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att skapa en förståelse för- och belysa hur pedagoger inom förskolans verksamhet tänker kring, och beskriver sitt arbete med inkludering av barn med diagnoser inom autismspektrumet. Studien syftade även till att genom beskrivandet av förskoleverksamheter och pedagogers arbetssätt ge inspiration till, samt öka förståelsen för arbetet med inkludering av barn med diagnoser inom autismspektrumet i förskolans verksamhet. LÄS MER

  3. 3. Inkludering eller exkludering? En komparativ studie av kursplanerna i svenska enligt Lpo 94 och Lgr 11 med fokus på barn med autism

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elisabeth Damerau; [2011]
    Nyckelord :Lgr 11; Lpo 94; kursplan i svenska; autism; lärandemål; kunskapskrav; socialkonstruktivistiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna uppsats baseras på en komparativ textanalys av de båda kursplanerna i svenska i Lpo 94 och Lgr 11 med fokus på barn med autism, för att se vilka eventuella förändringar kursplansrevideringen har inneburit för dessa elever. Bland annat jämförs de mål som eleven ska ha uppnått i slutet av det femte skolåret i Lpo 94 med kunskapskraven för betyget E i slutet av årskurs 6 i Lgr 11. LÄS MER