Sökning: "inkludering och exkludering"

Visar resultat 16 - 20 av 492 uppsatser innehållade orden inkludering och exkludering.

  1. 16. Individernas delaktighet i samhället : Erfarenhet av utbildningen full delaktighet enligt LSS personkrets 1 och 2   utifrån brukarnas och personals perspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Björn Ekdahl; [2023]
    Nyckelord :Arnstein Ladder of Participation; citizen participation; disability; Arnsteins delaktighetsstege; delaktighet; funktionshinder;

    Sammanfattning : Agenda 2030 vill öka jämställdheten för utsatta i samhället och vård- och omsorgsförvaltningen vid Uppsala kommun genomförde programmet full delaktighet 2017. Syftet med denna studie var att undersöka hur utbildningen full delaktighet påverkar personalens förhållningsätt och arbetssätt och hur deras arbetssätt uppfattas av brukarna. LÄS MER

  2. 17. Att återvända från ett offline fängelse till ett online samhälle : En analys av hur olika aktörer ser på och arbetar med bryggan mellan digital exkludering till digital inkludering inom svenska Kriminalvården

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Informationssystem och digitalisering; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Felicia Dolk; Emma Johansson; [2023]
    Nyckelord :Digital inkludering; digital exkludering; utanförskap; innanförskap; digital teknik; Smart Prison; kriminalvård; säkerhet; rehabilitering; återintegrering; frigivningsförberedelse;

    Sammanfattning : Första kvartalet år 2023 var det 6098 personer som satt frihetsberövade på Kriminalvårdens anstalter runt om i Sverige. Gemensamt för dem är att de saknar tillgång till internet och annan digital teknik. Frihetsberövade är en grupp som tvingats in i ett digitalt utanförskap, till följd av straffet de avtjänar. LÄS MER

  3. 18. Etnicitet inom skolämnet svenska : En studie om hur den etniska mångfalden representeras i läromedel för låg- och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elias Hession; Kani Kammaran Habib; [2023]
    Nyckelord :Etnicitet; representation; läromedel; västerländsk; icke-västerländsk; orientalism; postkolonialism;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att ta reda på i vilken omfattning etnicitet uttrycks i läromedel i ämnet svenska för låg- och mellanstadiet, samt att ta reda på hur etnicitet representeras utifrån kultur, platser och egennamn i de undersökta läromedlen, sett till västerländskt och icke-västerländskt. För att få fram den här informationen har två frågeställningar formulerats: I vilken omfattning uttrycks olika etniciteter i text och bild när det gäller västerländska och icke-västerländska kulturer, platser och egennamn? På vilka sätt representeras de västerländska och icke-västerländska kulturerna, platserna och egennamnen i läromedlen? Två teorier har använts i studien. LÄS MER

  4. 19. Hur lärare talar om inkludering i religionsämnet i grundskolan : - En kvalivativ studie om den mångreligösa skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Ghada Abushaqfa; Soha Saad; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; exkludering; religionskunskap och sekularisering;

    Sammanfattning : I dagens samhälle ser man att skolan präglas av mångfald och att det finns elever med olika religiösa bakgrunder i klassrummet. Denna mångfald medför att lärare behöver anpassa sin undervisning till varje elevs förutsättningar och behov, för att kunna inkludera alla elever i religionsämnet. LÄS MER

  5. 20. "Jag kan inte bemöta alla barn lika, för alla barn är olika" : En kvalitativ studie om faktorer bakom förskollärares förhållningssätt till barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Linda Adolfsson; Tuva Schoultz; [2023]
    Nyckelord :Preschool; special needs; approach; teachers; Förskola; särskilt stöd; förhållningssätt; lärare;

    Sammanfattning : Forskning visar att förskollärare uttrycker en osäkerhet kring bemötandet till barn som är i behov av särskilt stöd i förskolan. Det förekommer en begränsning inom fältet för befintlig forskning då den riktar sig mot faktorer bakom ett generellt förhållningssätt till alla barn, snarare än faktorer bakom ett förhållningssätt till barn som är i behov av särskilt stöd. LÄS MER