Sökning: "inkludering och exkludering"

Visar resultat 21 - 25 av 492 uppsatser innehållade orden inkludering och exkludering.

  1. 21. En inkluderad outsider? : En kvalitativ studie om ekonomikonsulters upplevelser av inkludering och exkludering vid arbete hos kundföretag

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Tora Bäckman; Henrik Wiberg; [2023]
    Nyckelord :Labor market; flexibility; temporary employee consultants; financial consultants; job satisfaction;

    Sammanfattning : Today's labor market is characterized by flexibility, companies address this by employing temporary employee consultants. As a result, precarious employment has increased. Previous research indicates job satisfaction to be lower among consultants, since temporary employee consultants tend to be viewed as uncertain. LÄS MER

  2. 22. Vad är inkludering för dig? : En kvalitativ studie om medarbetares upplevelser av inkludering och hur företag kan jobba med mångfalds- och inkluderingsfrågor

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emmy Berts; Nellie Örnberg; [2023]
    Nyckelord :Diversity; inclusion; inclusive organizational culture; industry; introduction; Industri; inkluderande organisationskultur; inkludering; introduktion; mångfald;

    Sammanfattning : Syftet med studien, som har genomförts på en enhet inom metallföretaget Boliden Mineral AB, var att undersöka hur medarbetare med olika utländska bakgrunder har upplevt sig bli inkluderade på arbetsplatsen. Tidigare forskning har visat att viktiga delar när det kommer till inkludering är bland annat klimatet på en arbetsplats, ledarskapet, organisationskulturen och vikten av att ha en mångfaldig arbetsplats. LÄS MER

  3. 23. Ofrivillig ensamhet och ungdomar : En litteraturstudie om förhållandet mellan ungdomars ensamhet och den psykosociala miljön med fokus på interventioner

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Waheed Ghairat; [2023]
    Nyckelord :Interventions; Peer relationships; Involuntary loneliness; Mental illness; Psychosocial environment; Social inclusion exclusion; Social isolation; Interventioner; Kamratrelationer; Ofrivillig ensamhet; Psykisk ohälsa; Psykosocial miljö; Social inkludering exkludering; Social isolering;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks sambandet mellan ungdomars psykiska ohälsa, ofrivillig ensamhet och social isolering i ljuset av individens psykosociala miljö. Syftet är att utveckla en djupare förståelse för de dynamiska interaktionerna mellan dessa faktorer, och hur de bidrar till psykisk ohälsa och ökad ensamhet bland ungdomar. LÄS MER

  4. 24. Unga immigranters upplevelser av inkludering/exkludering i svensk gymnasieskola

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Mari Khoshaba; Enna Pezo; [2023]
    Nyckelord :Immigrants; Inclusion; Exclusion; School environment; Classmates; Teachers; Swedish as a second language SVA ; Ordinary class; Immigranter; Inkludering; Exkludering; Skolmiljö; Klasskamrater; Lärare; Svenska som andraspråk SVA ; Ordinarieklass;

    Sammanfattning : Tidigare undersökningar påvisade i sina resultat att immigranter upplever någon form av social inkludering i introduktionsklass, och social exkludering i ordinarieklass. Mot bakgrund i tidigare forskning visades det pågå en samhällsdiskussion om detta ämne, vilket är inspirationen till denna studies forskningsområde. LÄS MER

  5. 25. Hur förskolans personal ser på begreppet en förskola för alla : En intervjustudie om inkludering och erfarenheter ur ett pedagogperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sandra Ohlson; Josefine Vennerström; [2023]
    Nyckelord :exclusion; guidance document; inclusion; preschool; preschool teacher; special education; special needs; exkludering; förskola; förskollärare; inkludering; specialpedagogik; speciella behov; styrdokument;

    Sammanfattning : Förskolan i Sverige ska verka för alla barn och dess likheter och olikheter. Alla barn har rätt till att utvecklas och känna glädjen i att få lyckas. Förskolan är en social arena där mänger av människor möts oberoende av kultur eller funktion. LÄS MER