Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 97 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Inkludering av spelelement i matematikundervisning : Effekter och strategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lucas Engström; Tanja Trkulja; Andina Gashi; [2024]
    Nyckelord :Spelbaserat lärande; elevers spelupplevelse; undervisningsmetoder och traditionell undervisning;

    Sammanfattning : I skolan har den traditionella metoden för undervisning länge dominerat i klassrummen. Däremot har barns intresse för spel öppnat dörren för ett spelbaserat lärande, inte minst inom matematikämnet. Fler och fler pedagogiska spel skapas och möjligheterna att implementera spel eller spelelement i undervisningen är många. LÄS MER

  2. 2. På vilka sätt påverkas inkludering i matematikundervisning av relationer och läromedlen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Wilma Kron; Ivana Andjelic; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Inkludera flerspråkiga elever i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Nellie Andersson; Zahraa Saadoun; [2024]
    Nyckelord :Andraspråkselever; Flerspråkighet; Inkludering; Metod; Scaffolding;

    Sammanfattning : Flertal skolor bedriver en matematikundervisning som präglas av enspåkighetsnormen, som innebär att undervisningsspråket samt det matematiska innehållet är på svenska. På grund av skolans bristande resurser finns det inte tillräckligt med utrymme för att inkludera och anpassa matematikundervisningen till andraspråkselever. LÄS MER

  4. 4. Effekten av matematikundervisning med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Jesper Jakob Jakobsson; Haidar Hussein; [2024]
    Nyckelord :Digitala verktyg; gymnasie; högstadie; inkludering och differentiering; kommunikation; kunskapsutveckling; matematik;

    Sammanfattning : Användningen av digitala verktyg är något svenska elever är vana vid men möjligtvis mindre inom matematik. I denna kunskapsöversikt har vi samlat information från flera vetenskapliga artiklar samt rapporter för att besvara hur digitala verktyg kan implementeras och hur detta i sin tur stödjer elevers kunskapsutveckling och fick fram att det förnärvarande finns flera behov för att kunna vidare implementera digitala verktyg i matematikundervisningen. LÄS MER

  5. 5. Matematikundervisning i förskolan för barn i åldern 3-5 år : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ravina Hanna; Charlotte Drake Af Hagelsrum; [2024]
    Nyckelord :Matematik; matematikundervisning; intresse; inkludering; metod.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur förskollärare arbetar med matematik i förskolan för barn i åldern 3–5 år. Fokus i studien ligger också på vilka strategier förskollärare använder sig av för att inkludera de barn som inte visar intresse för matematik. LÄS MER