Sökning: "inkludering som en bra miljö för alla elever"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden inkludering som en bra miljö för alla elever.

  1. 1. "Det som är bra för en är bra för alla" : En fallstudie av fritidshemmets arbete med elever i behov av stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Tove Larsson; Hanna Melcherson; [2023]
    Nyckelord :Relationships; inclusivity; adaptions; leisure-time centers; conditions; Relationer; inkludering; anpassningar; fritidshem; förutsättningar;

    Sammanfattning : Begreppet inkludering är inte något som lyfts ordagrant i läroplanen. Trots detta kan man förstå läroplanens formuleringar som att personalen i skolan ska utgå från ett förhållningssätt som syftar till att inkludera alla elever. LÄS MER

  2. 2. “Jag har alltid varit så kluven inför det här beslutet ”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Annika Fredén; Lisa Glans; [2021-06-21]
    Nyckelord :särskild undervisningsgrupp; skolsvårigheter; problematisk lärandesituation; inkludering; exkludering; uppfattningar; relationer; sårbarhet;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att bidra med utökad kunskap i arbetet med elever i behov av särskilt stöd med fokus på särskild undervisningsgrupp. Studien ämnade undersöka elevernas och föräldrarnas tankar och uppfattningar kring att vara placerad/ ha ett barn placerat i särskild undervisningsgrupp och genom detta få en djupare förståelse för skolans uppdrag gentemot elever i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  3. 3. Det här måste jag göra för att eleven ska må bra nästa vecka : En studie om fritidshemspersonalens möjligheter att arbeta med anpassningar för elever i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emma Kindblom; Gabriella Örün; [2021]
    Nyckelord :Leisure time centre; leisure time staff; adjustments; inclusive; fritidshem; fritidshemspersonal; anpassningar; inkludering;

    Sammanfattning : The purpose with this study is to investigate how leisure time-staff in the leisure time centre experience the opportunity to adjust the education for including all children, and what opportunities a principal describes that the leisure time-staff have to create an inclusive environment. The thesis is a qualitative study based on semi-structured interviews with four people active in different positions within the school, given us their own perception about the possibilities to adjust the education in the leisure time centre. LÄS MER

  4. 4. Inkluderande litteraturundervisning på gymnasiet : Svensklärares resonemang om inkludering och inkluderande litteraturundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Christer Holm; [2020]
    Nyckelord :Didactic inclusion; including; inclusion as a good environment for all students; inclusion as a good environment for students with disabilities in need of special support; inclusion as a community; inclusion as placement; literature didactics; literature teaching; spatial inclusion; social inclusion; Didaktisk inkludering; inkluderande; inkludering; inkludering som en bra miljö för alla elever; inkludering som en bra miljö för elever med funktionsnedsättningar i behov av särskilt stöd; inkludering som gemenskap; inkludering som placering; litteraturdidaktik; litteraturundervisning; rumslig inkludering; social inkludering;

    Sammanfattning : Litteraturundervisningen i svenska på gymnasiet är ett utmanande område för många svensklärare och inkludering kan upplevas vara svår. Syftet med studien är att undersöka hur några svensklärare i gymnasieskolan resonerar om inkludering i en pedagogisk miljö, samt hur lärarna resonerar angående hur de arbetar inkluderande i litteraturundervisningen, inom svenskämnet. LÄS MER

  5. 5. Fysisk lärmiljö i tre särskilda undervisningsgrupper En studie om hur utformningen av den fysiska lärmiljön påverkar elever med särskilda svårigheter i deras väg mot kunskap

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Andréas Lindgren; [2019]
    Nyckelord :Fysisk lärmiljö; särskild undervisningsgrupp; geografisk lokalisering; skolgårdar; inkludering exkludering;

    Sammanfattning : Denna studie avser att belysa den fysiska lärmiljön i särskilda undervisningsgrupper. Målet är att ge kunskap om vad i den fysiska lärmiljön som kan utvecklas och förändras för att skapa bättre förutsättningar för elever i svårigheter så att de lyckas med sin skolgång. LÄS MER