Sökning: "inkludering-exkludering"

Visar resultat 11 - 15 av 66 uppsatser innehållade ordet inkludering-exkludering.

  1. 11. “Jag tycker inte det är roligt att dom säger mjau” : En studie om inkludering, exkludering och förskollärarnas agerande i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Björnrup; Maria Persson Alonso; [2021]
    Nyckelord :exclusion; free play; preschool teacher; inclusion; peer culture; interplay; preschool; kindergarten; children; exkludering; fri lek; förskollärarens roll; inkludering; kamratkultur; lekens betydelse; samspel; förskola; barn;

    Sammanfattning : I Läroplan för förskolan, Lpfö 18 (2018) beskrivs leken som grundläggande för barns lärande, utveckling och välbefinnande. Däremot uttrycks det inte i läroplanen hur begreppen inkludering och exkludering bör kopplas till barns lek samt hur detta kan prägla såväl barngruppen som leken. LÄS MER

  2. 12. Skapandet av den ideala migranten - En WPR-analys av Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraternas migrationspolitik

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Sonja Jansson; [2021]
    Nyckelord :migrationspolitik; ‘community of value’; samhällsgemenskap; socialdemokraterna; sverigedemokraterna; moderaterna; inkludering exkludering; ideal medborgare; WPR; intersektionalitet; Social Sciences; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Migrationspolitik berör territoriella gränsdragningar mellan medborgare och icke-medborgare, men även politiska gränsdragningar inom nationen. Det ställer frågan om vem som tillåts att fullt ut tillhöra det svenska samhället. LÄS MER

  3. 13. Integration för nyanlända i den svenska skolan : En kvalitativ studie om skolans bemötande av nyanlända samt elevers upplevelser kring integration

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Ilyas Moumni; Mahad Muse; [2021]
    Nyckelord :Integrering; Inkludering; exkludering; Nyanländ; Nyanlända elever; Identitet;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att undersöka hur en skola arbetar med integrering för nyanlända samt hur eleverna själva upplever att de blir integrerade i skolan. Studien utgår från följande frågeställningar: ●  Hur arbetar skolan med integrering för nyanlända? ●  Hur upplever nyanlända integreringen i skolan? Metod Denna studie har en hermeneutisk forskningsinriktning då den syftar till att ge en ökad förståelse kring nyanlända elevers upplevelser i det svenska skolsystemet. LÄS MER

  4. 14. En lekplats för alla : En fältstudie om tillgänglighet för funktionshindrade barn på lekplatser

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Malin Akyol; [2020]
    Nyckelord :tillgänglighet; användbarhet; social hållbarhet och barns rättigheter;

    Sammanfattning : Lekplatser är inte framträdande i kulturgeografisk forskning om rum, platser, tillgänglighet, inkludering/exkludering, med mera. Lekplatser är ”bortglömda”. Lekplatser utgör en viktig del i barns utveckling, även för barn med funktionsnedsättningar. LÄS MER

  5. 15. Mångkulturalitet och religion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Leunora Mustafa; Gustaf Ledeby; [2020]
    Nyckelord :exkludering; inkludering; kommunikation; Martin Buber; mångkulturalitet; relation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån de ställda frågeställningarna undersöka hur lärare arbetar med didaktiska utmaningar i ett mångkulturellt klassrum i undervisningen och hur mångkulturaliteten påverkar undervisningen. Det som undersökts är vad för verktyg som behövs för att motarbeta dessa utmaningar lärarna ställs inför. LÄS MER