Sökning: "inkludering-exkludering"
Visar resultat 21 - 25 av 66 uppsatser innehållade ordet inkludering-exkludering.
21. Inkludering eller exkludering? : En kvalitativ studie om förskollärares syn på arbetet med barn i behov av särskilt stöd
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare förhåller sig till begreppen inkludering respektive exkludering samt hur det kommer till uttryck i arbetet med barn i behov av särskilt stöd. Utifrån studiens syfte har tre frågeställningar konkretiserats, dessa belyser olika strategier, vad som påverkar en inkludering respektive exkludering samt möjligheter och svårigheter med dessa begrepp i arbetet med barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER
22. Rasism som politisk diskurs : En språklig analys rörande politiskt skapande och upprätthållande av rasifierat utanförskap
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/GenusvetenskapSammanfattning : Uppsatsens huvudsyfte är att analysera hur rasism utformas och problematiseras inom de politiska partiprogrammen för att förstå hur problemet framställs och vilka underliggande antaganden som finns. Studien ämnar också visa på de makthierarkiska kopplingar som finns i samhället och hur det finns ett samband mellan förtryck mot icke-vita och andra förtryckta grupper i samhället. LÄS MER
23. Styrning med inhyrda i personalstyrkan : En kvalitativ fallstudie som undersöker den inhyrda personalens in-/exkludering i olika styrmetoder samt dess effekt på ett målkongruent beteende.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Bakgrund: Användningen av inhyrd personal har ökat till följd av ett ökat krav på flexibilitet och ingår numera allt oftare i personalstyrkan. Däremot inkluderas sällan den inhyrda personalen i den styrning som utformats för den ordinarie personalen. Styrning används för att påverka personalens beteenden så att de blir målkongruenta. LÄS MER
24. Lärares perspektiv på inkludering, exkludering, inflytande och delaktighet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Eftersom alla elever är olika med olika behov så kan inte undervisningen utformas lika för alla och skolan har ett särskilt ansvar för de elever som av olika anledningar inte når målen och kunskapskraven. En av barnkonventionens huvudprinciper är att barn har rätt att få uttrycka sina tankar och åsikter kring frågor som rör dem själva. LÄS MER
25. En intervjuundersökning om barns inkludering i lek för arbete i förskola. En kvalitativ undersökning
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med mer forskning om hur personal inom förskola kan arbeta med att inkludera barn i lek. Studien har därför riktat sig till att undersöka förskollärares uppfattningar av inkludering och exkludering, vad de uppfattar kan orsaka att barn exkluderas i lek samt hur de uppfattar att man effektivt kan arbeta med att inkludera barn i lek. LÄS MER