Sökning: "inköp"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade ordet inköp.

  1. 1. Rekommendationers påverkan på konsumentbeteende : En kvantitativ studie av jämförelse mellan expert- och hållbarhetsrekommendationer inom livsmedelsbranschen

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Oscar Karlsson; Ludwig Ziegler; [2023]
    Nyckelord :Recommendations; Consumer Behavior; Decision-making Process; Congruence; Green Marketing; Authority; Rekommendationer; Konsumentbeteende; Beslutsprocess; Kongruens; Grön marknadsföring; Auktoritet;

    Sammanfattning : Previous research indicates that recommendations generally have a positive impact on consumer consumption, however, studies have primarily focused on industries such as film, dining and wine. This study examines the effects of various types of recommendations on consumer behavior within the food industry, where purchases tend to be routine and characterized by automated decision-making processes. LÄS MER

  2. 2. Inköpsfunktionens inflytande på ett företags finansiella prestationer och relationer till leverantörer : En empirisk studie implementerad av kategorisering, SCM, inköpsroller och synergier

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Frida Eriksson; Alexandra Liberg; [2023]
    Nyckelord :Supply Chain Management; Kraljic; inköpsroller; synergier; empirisk studie;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemformulering: Supply Chain Management (SCM) ansågs vara kopplat till hantering av aktiviteter hos företag. Det handlade om att transportera produkter så effektivt som möjligt mellan anläggningar. Det krävdes att aktiviteter var logistiska för att SCM skulle fungera. LÄS MER

  3. 3. Affärssystemets roll i beslutsfattandet inom SMF : En kvalitativ studie om affärssystemets påverkan på beslutsfattande inom små- och medelstora företag

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Michel Shafi; Sunita Walizai; Rudy Younan; [2022]
    Nyckelord :Enterprise Resource Planning Systems; ERP; ERP system; Information quality; Information overload; Information saturation; Management control; Decision making; Decision basis; IT system; Decision support; Information system; SME; Small and medium sized enterprises; Decision process.; Affärssystem; Informationskvalitet; Informationsöverbelastning; informationsmättnad; Ekonomistyrning; Beslutsfattande; Beslutsunderlag; IT system; Beslutsstöd; Informationssystem; SMF; Små-och medelstora företag; Beslutsprocess.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Lättillgänglig och reliabel information blir betydande för effektivt beslutsfattande. Således identifieras förbättringen av beslutsfattande som den drivande orsaken till att företag införskaffar affärssystem som avser att skapa underlag, utföra analyser samt ta fram relevant data. LÄS MER

  4. 4. Köpprocess och valkriterier vid inköp av företagsresor : Betydelsen av hållbarhet vid val av leverantör

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Hanna Svensson; Vilma Skog; [2022]
    Nyckelord :Affärsresa; konferens; organisatoriskt industriellt köpbeteende; köpsituation; köpbeslutsgruppen; kriterier vid val av leverantörer; hållbarhet;

    Sammanfattning : Syfte - Studiens syfte var att kartlägga köpprocessen och undersöka vilken betydelse hållbarhet samt andra valkriterier har för företagskunder vid köp av företagsresor. Företagsresa syftar till en konferens eller incentiveresa som inkluderar boende, mat och transport. LÄS MER

  5. 5. Konsumentens väg till retur : En kvalitativ undersökning gällande en konsuments returbeteende av modevaror via e-handeln

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Linnea Lindström; Freja Kumlin; [2021]
    Nyckelord :E-handel; Retur; Returbeteende; Tillfredsställelse; Returpolicy; Mode;

    Sammanfattning : Antalet inköp och returer via e-handel har under de senaste åren ökat kraftigt. Majoriteten av de varor som inhandlas via e-handeln är modevaror där även antalet returer inom denna produktkategori är hög. Denna uppsats syftar till att studera en konsuments returbeteende av modevaror via e-handeln. LÄS MER