Sökning: "inkodning"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade ordet inkodning.

  1. 1. Kriskommunikation ur ett barnrättsperspektiv : En kvalitativ studie utifrån webbplatsen Lilla Krisinfo

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Alicia Rosengren; Emilia Kindahl; [2023]
    Nyckelord :crisis communication; crisis information; children; children s rights; children s information needs; children s search for information; rhetoric; focus group interviews; kriskommunikation; krisinformation; barn; barns rättigheter; barns informationsbehov; barns informationssökning; retorik; fokusgruppsintervju;

    Sammanfattning : Denna studie har syftat till att nå ökad kunskap om hur myndigheter kan utveckla sin kriskommunikation med barn i åldern 12-13 år, utifrån ett barnrättsperspektiv. Webbplatsen Lilla Krisinfo har utgjort ett exempel för studien. LÄS MER

  2. 2. Jag tycker verkligen att testbaseratlärande ger effekt… : En studie om testbaserat lärande: Lärares uppfattning och erfarenhet efter implementering av testbaserat lärande (årskurs 2-5) samt effekten av testbaserat lärande i matematik (årskurs 4-5), med ett delvis inflätat lärande som arbetssätt.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Linda Svenmar; [2023]
    Nyckelord :Retrieval practice; highly effective method; encoding; consolidation; selection; testing effect; interleaved practice; Testbaserat lärande; högeffektiv inlärningsstrategi; inkodning inlärning; konsolidering lagring; framplockning; testeffekten; inflätat lärande;

    Sammanfattning : Resultat från TIMS (Trends in International Mathematics and Science Study, 2019) visar att svenska elever presterar under genomsnittet i matematik både i årskurs fyra och i årskurs åtta. År 2020 sammanfattade Skolinspektionen tre områden som är avgörande för bättre kvalitet i skolan och som sammanfaller väl med bland annat testbaserat lärande. LÄS MER

  3. 3. Hur mönsterseparation och igenkänningsminne förändras med tiden – En experimentell minnesstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Mårten Petersson; Pelle Schumacher; [2023]
    Nyckelord :minne; MST; mönsterseparation; online-experiment; memory; pattern separation; online experiment; Social Sciences; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : I begreppet minne ryms flera kognitiva processer. En viktig minnesförmåga är mönsterseparation, som innebär att skilja nya visuella intryck från redan kända. Det datoriserade bildminnestestet MST (Mnemonic Similarity Task) har tagits fram för att testa denna förmåga. LÄS MER

  4. 4. Confidence accuracy vid vittnesmål: Effekten av lukt som minnesledtråd för händelse- och detaljinformation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Klara Persson; Mattias Olsson; [2021]
    Nyckelord :kontextberoende minne; confidence accuracy; vittnesmål; minnesledtråd; action- och detailed information; Social Sciences;

    Sammanfattning : Det finns ett brett forskningsunderlag som talar för lukt som en effektiv minnesledtråd för att bättre återkalla tidigare inkodad information och minnen. Lukt kan även fungera som en minnesledtråd för att återskapa samma kontextuella förutsättningar som vid inkodningstillfället. LÄS MER

  5. 5. Crazy Rich Asians: dramakomedi eller reklamkanal? : En kvalitativ studie om svenska studenters tolkningar av Singapores nationsvarumärke genom film.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Anna Olsson; Julia Bryngelsson; [2020]
    Nyckelord :Crazy Rich Asians; film; Singapore; nation brand; brand image; encoding and decoding theory; Crazy Rich Asians; film; Singapore; nationsvarumärke; varumärkesimage; inkodning- och avkodningsteorin;

    Sammanfattning : Nationer är komplexa varumärken i kontrast till organisationers eller företags varumärken. De omfattar en rad aspekter såsom exempelvis turism, näringsliv och politik. Trots det, är det minst lika viktigt för ett land att skapa ett gott rykte kring sitt varumärke. LÄS MER