Sökning: "inlärares svårigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden inlärares svårigheter.

  1. 1. "Jag kan inte uttala det!" : En studie om brytning och uttalssvårigheter hos italienska andraspråksinlärare av svenska

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Federica Raschellà; [2020]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; italienska; andraspråksinlärning; brytning; uttal; stavning; typologisk markering;

    Sammanfattning : Uttalet är den språkliga nivå genom vilken man lättast förstår att en individ inte är moders­målstalare, utan andraspråkstalare. Syftet med denna uppsats är att undersöka brytning hos italienska and­raspråksinlärare av svenska, genom att ta reda på vilka segment, alltså vokaler och konsonan­ter, samt stavelsetyper som vållar mest svårigheter hos dessa inlärare och varför. LÄS MER

  2. 2. Tre somaliska inlärares svenska uttal : En kontrastiv studie

    Kandidat-uppsats, Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Sofie Karlsson; [2014]
    Nyckelord :somaliska; svenska; andraspråk; brytning; brytningsanalys; uttal; uttalsundervisning;

    Sammanfattning : Sammandrag Uppsatsens syfte är att undersöka vilka specifika svårigheter somaliska andraspråksinlärare har i sitt svenska uttal. Studien kommer att beröra såväl segmentella som prosodiska skillnader och föreslå lämpliga metoder för att förbättra deras svenska uttal. LÄS MER

  3. 3. Därför uttalas Kjell som Kille och Sture som Store En kontrastiv studie om uttalsavvikelser hos andraspråksinlärare med arabiska som förstaspråk.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Khalaf Gadban Ekram; [2012-05-21]
    Nyckelord :andraspråksinlärare; arabiska; attityd; uttalsavvikelser;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen redovisar en uttalsstudie bland personer med arabiska som förstaspråk. Studien är dels kontrastiv då den undersöker uttalsavvikelser i det svenska språket utifrån den kontrastiva hypotesen, dels en attitydundersökning som tar upp både inlärares och lärares attityd till uttalsavvikelser. LÄS MER

  4. 4. Lösa förbindelser. Andraspråksinlärares förståelse av olika typer av partikelverb

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Viveka Winqvist; [2010-06-24]
    Nyckelord :partikelverb; andraspråksinlärning; ordinlärning;

    Sammanfattning : Lösa förbindelser, eller partikelverb som de också kallas, är en av de företeelser i svenska språket som även på avancerad nivå vållar svårigheter, såväl när det gäller användning som förståelse. Denna studie presenterar vad ett partikelverb är, vilka svårigheter som är förknippade med partikelverben och berör även några intressanta aspekter kring partikelverbens semantik. LÄS MER

  5. 5. Att sätta uttalet på plats : Uttalsträning i andraspråksundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Veronica Erlandsson; [2010]
    Nyckelord :uttalsträning; andraspråksundervisning; uttalssvårigheter; prosodi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur andraspråksundervisning med fokus på uttalsträning kan utformas för att möjliggöra för inlärare att tillägna sig ett förståeligt uttal samt vilka svårigheter inlärare har i inlärningen av svenskt uttal. Studiens material samlades in genom samtalsintervjuer med fem pedagoger. LÄS MER