Sökning: "inlärning OCH koncentrationssvårigheter"
Visar resultat 11 - 15 av 27 uppsatser innehållade orden inlärning OCH koncentrationssvårigheter.
11. Den fysiska klassrumsmiljön ur ett koncentrationsperspektiv : Vad det innebär att vara koncentrerad och hur klassrummets fysiska miljö ser ut
Kandidat-uppsats, Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Version:1.0 StartHTML:0000000202 EndHTML:0000040504 StartFragment:0000039220 EndFragment:0000040468 SourceURL:file:///Users/kjellhaglund/Desktop/Dropbox/1%20Moas/Den%20fysiska%20klassrumsmilj. LÄS MER
12. Musiskt/estetiskt lärande : Används ett musiskt/estetiskt förhållningssätt till lärande för att underlätta inlärning för barn med koncentrationssvårigheter?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildning, kultur och medierSammanfattning : Syftet med vår undersökning är att ta reda på om specialpedagoger använder sig av ett musiskt/estetiskt förhållningssätt till lärande för att underlätta inlärningen för elever med koncentrationssvårigheter. Med musiskt/estetiskt lärande menar vi att hela kroppen är integrerad i lärandet och att olika uttryckssätt möjliggör tillägnandet av ny kunskap. LÄS MER
13. Den kinestetiska inläraren – Rörelsens och sinnenas betydelse för inlärningen inom särskolan
C-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med vårt arbete var att undersöka om och i så fall hur rörelse påverkar inlärningsförmågan. Vi har utgåttfrån frågeställningarna: Vilken inverkan har rörelse/motorisk träning för inlärningsförmågan? och Vad anserpedagogerna om rörelse i undervisningen?Vi har genom litteraturstudier och tidigare projekt undersökt vad som händer i kroppen vid rörelse och om det isin tur kunde påverka inlärningsförmågan. LÄS MER
14. Lateraliserande effekter av auditivt brus
Kandidat-uppsats, Psykologiska institutionenSammanfattning : Tidigare forskning har visat att additionen av brus till en kognitiv uppgift har positiv effekt på barn med ADHD (Söderlund & Sikström, 2008). I den här studien syftar vi till att förstå brusets effekt och underlätta för individer med koncentrationssvårigheter samt för individer som lyckas sämre med kognitiva uppgifter. LÄS MER
15. Passivitet i en målstyrd skola : en intervjustudie om att undervisa elever som riskerar att inte uppnå kunskapsmålen
Kandidat-uppsats, Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Läroplanens övergripande mål är att alla elever ska uppnå kunskapsmålen. Det finns dock många elever som riskerar att inte uppnå dessa mål. LÄS MER