Sökning: "inlärning OCH koncentrationssvårigheter"

Visar resultat 11 - 15 av 27 uppsatser innehållade orden inlärning OCH koncentrationssvårigheter.

  1. 11. Den fysiska klassrumsmiljön ur ett koncentrationsperspektiv : Vad det innebär att vara koncentrerad och hur klassrummets fysiska miljö ser ut

    Kandidat-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Moa Duvner; katharina sparrwardt; [2010]
    Nyckelord :Klassrumsmiljö; fysisk miljö - inlärning; koncentrationssvårigheter; lärmiljö; ovidkommande stimuli; visuella stimuli;

    Sammanfattning : Version:1.0 StartHTML:0000000202 EndHTML:0000040504 StartFragment:0000039220 EndFragment:0000040468 SourceURL:file:///Users/kjellhaglund/Desktop/Dropbox/1%20Moas/Den%20fysiska%20klassrumsmilj. LÄS MER

  2. 12. Musiskt/estetiskt lärande : Används ett musiskt/estetiskt förhållningssätt till lärande för att underlätta inlärning för barn med koncentrationssvårigheter?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildning, kultur och medier

    Författare :Anna Persson; Sara Pårs-Rosell; [2010]
    Nyckelord :koncentrationssvårigheter; musiskt estetiskt lärande; intelligenser; uttryckssätt; läroplanen; kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att ta reda på om specialpedagoger använder sig av ett musiskt/estetiskt förhållningssätt till lärande för att underlätta inlärningen för elever med koncentrationssvårigheter. Med musiskt/estetiskt lärande menar vi att hela kroppen är integrerad i lärandet och att olika uttryckssätt möjliggör tillägnandet av ny kunskap. LÄS MER

  3. 13. Den kinestetiska inläraren – Rörelsens och sinnenas betydelse för inlärningen inom särskolan

    C-uppsats,

    Författare :Niklas Knutsson; Josefin Gillholm; [2010]
    Nyckelord :Rörelse motorik ; sinnen; inlärningsförmåga; peda;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med vårt arbete var att undersöka om och i så fall hur rörelse påverkar inlärningsförmågan. Vi har utgåttfrån frågeställningarna: Vilken inverkan har rörelse/motorisk träning för inlärningsförmågan? och Vad anserpedagogerna om rörelse i undervisningen?Vi har genom litteraturstudier och tidigare projekt undersökt vad som händer i kroppen vid rörelse och om det isin tur kunde påverka inlärningsförmågan. LÄS MER

  4. 14. Lateraliserande effekter av auditivt brus

    Kandidat-uppsats, Psykologiska institutionen

    Författare :Sebastian Lizak; [2009]
    Nyckelord :lateralisering;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att additionen av brus till en kognitiv uppgift har positiv effekt på barn med ADHD (Söderlund & Sikström, 2008). I den här studien syftar vi till att förstå brusets effekt och underlätta för individer med koncentrationssvårigheter samt för individer som lyckas sämre med kognitiva uppgifter. LÄS MER

  5. 15. Passivitet i en målstyrd skola : en intervjustudie om att undervisa elever som riskerar att inte uppnå kunskapsmålen

    Kandidat-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anna Eriksson; Malin Weber Jansson; [2009]
    Nyckelord :passivt beteende; koncentrationssvårigheter; kunskapsmål; undervisning; bemötande; klassrumsmiljö;

    Sammanfattning : Läroplanens övergripande mål är att alla elever ska uppnå kunskapsmålen. Det finns dock många elever som riskerar att inte uppnå dessa mål. LÄS MER