Sökning: "inlärning av ett andra språk"

Visar resultat 26 - 30 av 79 uppsatser innehållade orden inlärning av ett andra språk.

  1. 26. Kite, kiite, kitte. Svenskspråkiga studenters inlärning av kvantitetskontrast i japanska

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Markus Nurmimäki; [2017-01-26]
    Nyckelord :japanska; andraspråksinlärning; kvantitet; längdkontrast; vokallängd; konsonantlängd; utbytesstudier; svenska;

    Sammanfattning : Japanskan är ett språk där skillnaden mellan långa och korta fonem är mycket viktig, eftersom det finns många ord där detta utgör en betydelseskillnad. Denna uppsats försöker undersöka hur pass lätt eller svårt det är för svensktalare att lära sig göra skillnad mellan korta och långa språkljud i sin produktion av japanska, dvs. LÄS MER

  2. 27. Andraspråksinlärares input av partikelverb : En studie om partikelverbs förekomst i lärarledd undervisning och i läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Charlotta Blomberg; [2017]
    Nyckelord :partikelverb; input; ordförråd; läroböcker; undervisningsmetoder; svenska som andra-språk;

    Sammanfattning : Sammandrag  Syftet med denna studie är att ta reda på vilken input av partikelverb andraspråksinlärare får i undervisning och i läroböcker eftersom forskning visar att input har en bety-dande roll vid inlärning av ett andraspråk. Studien undersöker hur lärare arbetar med partikelverb och om det finns någon skillnad i frekvensen av partikelverb i läroböcker i svenska som andraspråk jämfört med i läroböcker i svenska. LÄS MER

  3. 28. Hur får jag eleven till att tala? : - En kvalitativ intervjustudie om flerspråkiga elevers talutrymme

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Alisar Shehadeh; Paulinn Nilsson Grans; [2017]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Grupparbete; Talutrymme; Språkutveckling; Stöttning; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Vi lever i Sverige, ett land där det talas ungefär 206 språk och antalet flerspråkiga elever i den svenska skolan ökar. För att lära sig det nya språket krävs det att pedagogen skapar goda förutsättningar och stöttningsstrukturer för elevernas inlärning i skolan. LÄS MER

  4. 29. En inblick i Utkik – Tillgänglighetsanpassning av digitala läromedel för döva elever

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Istvan Molnar; [2017]
    Nyckelord :Digitala läromedel; specialskola; SPSM; Döva; designteori; Multimodal design; Läromedelsforskning;

    Sammanfattning : I det här arbetet undersöker jag vad som krävs för att göra ett digitalt läromedel tillgängligt för elever i specialskolans senare åldrar. Jag har valt att utgå från ett redan existerande digitalt läromedel som heter Utkik och ställt materialet mot en rad forskningsslutsatser. LÄS MER

  5. 30. Nyanlända elever möter ordinarie engelskundervisning : En studie om lärarnas syn på arbetssätt och individanpassning

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Susanne Karlsson; [2017]
    Nyckelord :nyanlända; ordinarie engelskundervisning; arbetssätt; individanpassning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to highlight some of the difficulties that newly arrived pupils can encounter during their ordinary tuition when it comes to learning the English language, and to look at what strategies and processes teachers may use in order to individualize their work for these students. The study should be viewed from a teacher perspective and thus focuses on problems that teachers can perceive and how they try to confront them. LÄS MER