Sökning: "inlärning av ett andra språk"

Visar resultat 41 - 45 av 79 uppsatser innehållade orden inlärning av ett andra språk.

  1. 41. En SPRINT för alla? − En intervjustudie inom innehållsintegrerad engelskundervisning med fyra mellanstadielärare för elever med olika modersmål

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sandra Carlsson; [2015]
    Nyckelord :SPRINT; CLIL; språkintegrering; ämnesintegrering;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa empiriska studie belyses vikten av att stötta elever i sin främmande-språkinlärning för att de ska kunna tillgodo se sig ett förmedlat ämnesinnehåll. Studiens syfte äratt se hur detta stöd kan se ut på en skola där främmandespråkinlärning skall ske parallellt ochsamtidigt, det vill säga integrerat, med inlärning av ämnesinnehåll. LÄS MER

  2. 42. Spelifiering som hjälpmedel i klassrumsundervisning

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC); KTH/Medieteknik och interaktionsdesign, MID

    Författare :Hannes Aronsson; Linnéa Björklund; [2015]
    Nyckelord :Gamification; Spelifiering; undervisning; hjälpmedel undervisning;

    Sammanfattning : Spelmarknaden världen över är starkt växande, och en allt större andel av befolkningen uppger att de spelar. På senare år har det blivit populärt att använda sig av element av det som gör spel så engagerande och beroendeframkallande inom andra områden. Detta är vad som kallas spelifiering. LÄS MER

  3. 43. "De skriver för lite för mig!" En studie om lärares uppfattningar kring högstadieelevers skrivutveckling i ämnet engelska och samspelet med träning i läsfärdighet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Tahereh Iran; [2015]
    Nyckelord :skrivandet; literacy; autenticitet; läsning; högstdieelever; kognitiv utveckling;

    Sammanfattning : BakgrundSkrivandet och läsning har stort inflytande på högstadieelevers kognitiva utveckling. När de läser mycket får de tillräcklig kunskap för att de ska kunna skriva vidare. Under skrivprocessen lär de sig tillämpa strategier för att de ska kunna formulera sig. LÄS MER

  4. 44. Språkundervisning i ämnet spanska i en mångkulturell skola - en språkdidaktisk studie av gymnasieelevers uppfattningar om språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Monica Larm Jallow; [2014-08-13]
    Nyckelord :Språkutveckling; Språkdidaktik; Det månkulturella klassrummet; Sociokulturellt perspektiv; Lärandemiljö; Pygmalioneffekten;

    Sammanfattning : Syfte: Avsikten med denna uppsats är att belysa ämnet spanska i dagens mångkulturella gymnasieskola och undersöka hur gymnasieelever ser på språkutveckling och hur de anser undervisningen i spanska bör utformas för att främja såväl språkutveckling som integration. Teori: Jag har i denna undersökning utgått ifrån Vygotskijs (1999) sociokulturella perspektiv på språkutveckling därVygotskij hävdar att det kommunikativa och sociala samspelet är avgörande för ett barns språkutveckling. LÄS MER

  5. 45. Mångfaldsverksamhet i grundskolan - En kvalitativ studie om

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Sawsan Zayat; [2014-03-31]
    Nyckelord :språk; språkutveckling; flerspråkighet; arabiska som modersmål; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med mitt arbete är att studera dels lärares och dels arabisktalande elevers uppfattningar om undervisningen. Ett särskilt fokus riktas mot språkets betydelse och språkutveckling. LÄS MER