Sökning: "inlärning beteende hos barn"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden inlärning beteende hos barn.

  1. 1. De osynliga övergreppen av unga : En litteraturbaserad studie om grooming

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Ida Calmén; Maria Jonsson; [2020]
    Nyckelord :sexuellt utnyttjande av barn; offer; internet; grooming;

    Sammanfattning : Grooming som fenomen innebär att förövaren förbereder och manipulerar för att sexuellt utnyttja ett barn. Barnets nätverk, trygghet och sociala skydd minskar gradvis. I takt med internets utveckling har grooming ökat markant både som brott och fenomen. LÄS MER

  2. 2. Att förstå fysisk beröring ur ett intersektionellt perspektiv : En analys av intersektionella faktorer i forskning om fysisk beröring i idrott- och hälsaundervisning

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Hannah Lång; Lina Johansson; [2019]
    Nyckelord : Intergenerational touch”; fysisk beröring; intersektionalitet; “idrott och hälsa”;

    Sammanfattning : Fysisk beröring i idrottskontexter har tidigare setts som något självklart och naturligt men ses idag som ett riskabelt beteende. Forskning visar att fysisk beröring är bra för barn och ungas inlärning, men trots detta finns det en rädsla hos lärare inför att använda fysisk beröring i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Sociala samspel och lek i förskola: En multipel fallstudie om lek och relationsarbete med barn som behöver extra stöd i förskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cecilia Nyberg; [2018]
    Nyckelord :Barn som behöver extra stöd; feedback; förskola; lek; relationskompetens;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka, beskriva och analysera sociala samspel mellan personal och barn på några förskoleavdelningar, inriktat på hur personal arbetar för att bygga trygga relationer till barn som behöver extra stöd samt hur sociala samspelsprocesser som lek främjas. I studien undersöktes även hur förskolepersonal ser att specialpedagoger kan hjälpa och stötta i arbetet med att tillgodose behoven hos barn som behöver extra stöd. LÄS MER

  4. 4. Spelifiering, ett roligare sätt att lära

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Victor Jimvid; [2018]
    Nyckelord :Gamification; Spelifiering; Motivation; Spelifierad utbildning; inre motivation;

    Sammanfattning : Gamification eller spelifiering på svenska introducerades som begrepp 2008 men började först få stort intresse 2010. Spelifiering är ett försök att ta de spelprinciper och spelmekaniker som har utvecklats de senaste tre decennierna inom spelutveckling. LÄS MER

  5. 5. Räcker erfarenheten till? : En intervjustudie om bemötande av utåtagerande beteende i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kristofer Sandberg; Louise Herbertsson; [2017]
    Nyckelord :Bemötande; Beteendeproblematik; Utåtagerande beteende; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Bakgrund Beteendeproblem, som det utåtagerande beteendet inräknas i, tar sin grund i att barnet beter sig på ett sätt som inte följer samhällets normer och regler för vad som är accepterat. Orsaker till beteendet kan vara bland annat språkliga, fysiska eller känslomässiga. LÄS MER