Sökning: "inlärning glädje"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden inlärning glädje.

  1. 1. Analyzing How Blended Emotions are Expressed using Machine Learning Methods

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Disen Ling; [2023]
    Nyckelord :Blended emotion; Supervised learning; Model generalization capability; Ablation study; Blandade känslor; Övervakad inlärning; Modellens generaliseringsförmåga; Ablationsstudie;

    Sammanfattning : Blended emotion is a classification of emotional experiences that involve the combination of multiple emotions. Research on the expression of blended emotions allows researchers to understand how different emotions interact and coexist in an individual’s emotional experience. LÄS MER

  2. 2. En studie i elevmotivation genom självreglerande lärande som metod för inlärning i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Karina Wiebke Gehrke; [2022]
    Nyckelord :formative assessment; learner autonomy; Self-Determination Theory; motivation; language studies; language learner autonomy; SDT; intrinsic motivation; extrinsic motivation; learning motivation; self-regulation; student motivation; modern languages; language learning; formative feedback; self-regulated learning; effective learning; task level; process level; self-regulation level; feedback; long-term goals; learning goals; high school eligibility; curriculum; primary school; language choice; multilingual society; result-oriented curriculum; learning system; language skills; curriculum in modern languages; upper secondary school; motivation difficulty; motivation problem; German; lack of motivation; planning phase; implementation phase; self-reflection phase; metacognition; metacognitive strategy; metacognitive process; thought process; visible learning; controlled learning; autonomous self-regulation; sense of autonomy; social values; personal values; self-regulation style; identified regulation; integrated regulation; SDT; work method; self-reflection; goal setting; learning activity; formative; Motivation im Unterricht; Lernermotivation; Autonomie; Fremdsprachenunterricht; Formative Diagnostik; Lernerautonomie; Lernmotivation; Selbstregulation; Autonomie; Schülermotivation; moderne Sprachen; Sprachenlernen; formative Beurteilung; formatives Feedback; selbstgesteuertes Lernen; effektives Lernen; Freude am Lernen; Aufgabenebene; Prozessebene; Selbstregulationsebene; Feedback; Lernziele; Lehrplan; Grundschule; mehrsprachige Gesellschaft; ergebnisorientierter Lehrplan; Lernsystem; Sprachkompetenz; Lehrplan in Moderne Sprachen; Sekundarstufe II; Motivationsschwierigkeit; Motivationsproblem; Fach Deutsch; DaF; Motivationsmangel; Planungsphase; Umsetzungsphase; Selbstreflexionsphase; Metakognition; metakognitive Strategien; metakognitiver Prozess; Denkprozess; sichtbares Lernen; intrinsische Motivation; extrinsische Motivation; kontrolliertes Lernen; autonome Selbstregulation; Autonomiegefühl; soziale Werte; persönliche Werte; Selbstregulationsstil; identifizierte Regulation; integrierte Regulation; SDT; Arbeitsmethode; Selbstreflexion; Zielsetzung; Lernaktivität; lärandemotivation; självreglering; autonomi; elevmotivation; moderna språk; språkinlärning; formativ bedömning; formativ återkoppling; självreglerande lärande; effektivt lärande; glädje i undervisning; uppgiftsnivå; processnivå; självregleringsnivå; återkoppling; långsiktiga mål; lärandemål; gymnasiebehörighet; läroplan; språkvalslektion; grundskola; språkval; flerspråkig samhälle; resultatorienterad; lärosystem; språkkunskap; kursplan i moderna språk; högstadiet; motivationssvårighet; motivationsproblematik; tyska; motivationsbrist; planeringsfas; genomförandefas; självreflektionsfas; metakognition; metakognitiv strategi; metakognitiv process; tankeprocess; synligt lärande; inneboende motivation; yttre motivation; kontrollerad; autonom självreglering; extrinsisk motivation; intrinsisk motivation; autonomikänsla; sociala värden; personliga värden; självregleringsstil; identifierad reglering; integrerad reglering; SDT; arbetsmetod; självreflektion; målsättning; inlärningsaktivitet; formativ;

    Sammanfattning : Onödiga språkvalsbyten i moderna språk kan anses vara resultat av motivationsbrist kopplat till intrycket att glädje i språkvalsstudier inte leder till gymnasiebehörighet.  Denna studie ämnar undersöka och fördjupa kunskap om   a) samband mellan självreglering och elevmotivation, samt b) samband mellan glädje och motivation. LÄS MER

  3. 3. Motivation och multiplikation : En kvantitativ studie om vad som motiverar elevers inlärning av multiplikation

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Lukas Svorén; [2021]
    Nyckelord :Multiplikation; motivation; inre motivation; yttre motivation; autonom motivation; kontrollerad motivation; självbestämmande teori;

    Sammanfattning : En kvantitativ studie har genomförts om hur elevers motivationen påverkas vid multiplikationsberäkning av läromedelstypiska multiplikationsuppgifter  i årskurs fyra respektive espektive årskurs sex. I studien lyfts även skillnader och likheter mellan årskurserna. LÄS MER

  4. 4. Betydelsen av skönlitterärt läsande för grundskoleelevers utveckling av deras ordförråd.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Shahad Al-Hamawi; [2020]
    Nyckelord :development language reading; story books; vocabulary.; Läsning; skönlitteratur; ordförråd;

    Sammanfattning : Skönlitteratur har en stor och central roll i skolans läroplan. Den har ävenen tydlig roll i dagens undervisning genom att pedagogerna i klassrummet ger elevernamöjligheten till att läsa under olika tillfällen samt genom gemensamma läsningsstunder. LÄS MER

  5. 5. “Musik behöver inte vara så krångligt” : En kvalitativ studie om fyra förskollärares definition och synliggörande av musik som eget lärande i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Patricia Johansson; Moa Wreland; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Musik; Eget lärande; Redskap; Samspel; Sociokulturellt perspektiv; Artefakt; Appropriering; Mediering;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur förskollärare definierar musik som eget lärande i förskolan och i så fall på vilket eller vilka sätt det synliggörs i verksamheten. I den här studien definieras eget lärande som när musikens egenvärde beaktas enskilt och inte när musik används som ett redskap för att lära något annat, som exempelvis språk eller matematik. LÄS MER