Sökning: "inlärning i praktiken"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden inlärning i praktiken.

  1. 1. Interaktion i kulturskolans instrumentalundervisning : En fallbeskrivning av fiolundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Liselotte Boustedt; [2023]
    Nyckelord :interaction; instrumental teaching; group teaching; one-to-one-teaching; Design for learning; social semiotics; multimodality; stimulated recall; observation; interaktion; instrumentalundervisning; gruppundervisning; enskild undervisning; mästarlära; kulturskola; Design för lärande; socialsemiotik; multimodalitet; stimulerad intervju; observation;

    Sammanfattning : Bakgrunden till detta självständiga arbete ligger i mina erfarenheter av instrumentalundervisning i den svenska kulturskolan tillsammans med mitt intresse för interaktion mellan lärare och elev i likväl en-till-en-undervisning som gruppundervisning. Kulturskolan har gått igenom många förändringar genom historien. LÄS MER

  2. 2. Mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer som ett kunskapsmål : En kvalitativ undersökning av sex utbildningsprogram vid Karlstads universitet

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Emmy Karlsson; Atta Brikha; [2023]
    Nyckelord :violence; violence against women; domestic violence; knowledge requirement; theory of learning; university teaching; thematic analysis; content analysis; våld; mäns våld mot kvinnor; våld i nära relationer; kunskapsmål; inlärningsteori; högskoleundervisning; tematisk analys; innehållsanalys; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Bakgrund: Mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer är ett aktuellt samhällsproblem. Studenter som i sin framtida profession kan komma att möta människor som har blivit våldsutsatta ska visa på kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer för att kunna ta ut en examen. LÄS MER

  3. 3. Personalized Federated Learning for mmWave Beam Prediction Using Non-IID Sub-6 GHz Channels

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Yuan Cheng; [2022]
    Nyckelord :Personalized Federated Learning; Millimeter wave; Beamforming; DeepMIMO; Non-IID; Personaliserad Federad Inlärning; Millimetervågor; Strålformning; DeepMIMO; Icke-IID;

    Sammanfattning : While it is difficult for base stations to estimate the millimeter wave (mmWave) channels and find the optimal mmWave beam for user equipments (UEs) quickly, the sub-6 GHz channels which are usually easier to obtain and more robust to blockages could be used to reduce the time before initial access and enhance the reliability of mmWave communication. Considering that the channel information is collected by a massive number of radio base stations and would be sensitive to privacy and security, Federated Learning (FL) is a match for this use case. LÄS MER

  4. 4. Att göra historien levande : En kvalitativ studie om Stockholms historiskaplatser som tillgång i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elisabeth Lindström; [2022]
    Nyckelord :outdoor education; place-based education; experience-based learning; learning by doing; history education; utomhuspedagogik; platsbaserad undervisning; platsbaserat lärande; upplevelsebaserat lärande; historieundervisning;

    Sammanfattning : I skolorna talas det alltmer om utomhuspedagogik som arbetssätt och dess inflytande på elevers inlärning. Det finns forskning som behandlar huruvida arbetssättet påverkar elevers förståelse och kunskapslagring, men desto mindre kring hur arbetssättet bedrivs i praktiken. LÄS MER

  5. 5. Transspråkande undervisningsmetoder inom sfi : En kvalitativ studie av sfi-lärares utsagor om elevers modersmål som resurs i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Ulrika Lundqvist; [2021]
    Nyckelord :Swedish for immigrants; transilingual teaching within sfi; mother tongue as a resource within sfi; transilinguaism in adult education; translanguaging in adult education; svenska för invandrare; transspråkande inom sfi; modersmål som resurs inom sfi; transilinguaism in adult education; translanguaging in adult education;

    Sammanfattning : I Sverige talas det många olika språk utöver svenskan och officiellt råder det en flerspråkig norm där också Skolverkets styrdokument betonar vikten av att tillvarata elevens alla kompetenser. Trots det råder det i praktiken ibland en enspråkig norm inom svenskt utbildningsväsende. LÄS MER