Sökning: "inlärning teorier"

Visar resultat 1 - 5 av 208 uppsatser innehållade orden inlärning teorier.

  1. 1. Formativ bedömning inom matematik och naturvetenskap samt dess koppling till synen på lärande : Möjligheter och utmaningar för en förbättrad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Andreas Berggren; Johan Rydberg; [2024]
    Nyckelord :Formativ bedömning; återkoppling; matematik; biologi; fysik; lärandeteorier;

    Sammanfattning : Denna studie är en systematisk litteraturstudie, som ämnar att undersöka vad som kännetecknar formativ bedömning inom matematik och naturvetenskap samt hur formativ bedömning knyter an till olika lärandeteorier. Formativ bedömning är en praktik som visat sig hjälpa elever att utveckla nya kunskaper och förmågor. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares uppfattningar om och arbete med högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sanaa Ahmad; [2024]
    Nyckelord :Aktivitetsprioritering; Förskola; Högläsning; Pedagogiska metoder; Språkutveckling;

    Sammanfattning : I förskolemiljön utgör högläsning ett pedagogiskt verktyg som förskollärare kan tillämpa för att främja barns språkutveckling och understödja sociokulturellt lärande. Enligt läroplanen för förskolan bör högläsning vara en del av förskolans vardag, men det exakta utförandet överlåts till förskollärarens egna pedagogiska bedömningar. LÄS MER

  3. 3. I kontakt med kroppen - En socialantropologisk studie om den kroppsliga erfarenheten hos personer som utövar kontaktimprovisation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialantropologi

    Författare :Matilda Björkquist Brazão; [2023]
    Nyckelord :Kontaktimprovisation; socialantropologi; fenomenologi; intersubjektivitet; kroppstekniker; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att studera den kroppsliga erfarenheten hos personer som utövar kontaktimprovisation, en improvisationsdans som började utvecklas i USA under 1970-talet. Uppsatsen undersöker också om utövande av kontaktimprovisation kan utgöra en kanal för inlärning av nya sätt att relatera till andra människor och till sociala normer. LÄS MER

  4. 4. MOTIVATION och LÄRANDE sonderingar kring TVÅLÄRARSKAPET

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Eugen Sebastian Reichardt; [2023]
    Nyckelord :Motivation; motivation theories; learning process; co-teaching; strategies; “cramming” contra “educating”.; Motivation; motivationsteorier; inlärning; lärande; tvålärarskap; strategier; ”lära ut” versus ”lära in”.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete grundades på en kvalitativ och empirisk studie. Målsättningen har varit att utröna vilka teorier och faktorer som kunde bidra till elevers motivation och lärande, och hur lärare verksamma i undervisningen av naturvetenskapliga ämnen ser på möjligheterna att kunna påverka denna. LÄS MER

  5. 5. Ljusets inverkan på lärmiljöer : Rätt ljus för rätt inlärning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lia Beckström; Erica Nilsson; [2023]
    Nyckelord :artificiell belysning; dagsljus; inlärning; lärmiljö; utformning;

    Sammanfattning : Samhället står inför stora förändringar. Med idéer från människans tankekraft som en av de drivande faktorerna till ekonomin bör skolan vara av sådan karaktär att elever blir förberedda för det samhälle de ställs inför. LÄS MER