Sökning: "inlärningen av andra språk."

Visar resultat 11 - 15 av 49 uppsatser innehållade orden inlärningen av andra språk..

  1. 11. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt på språkintroduktion : En kvalitativ studie om ämneslärares beskrivningar av och reflektioner kring språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt på Introduktionsprogrammet språkintroduktion

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Angela Gabrielsson; [2021]
    Nyckelord :språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; nyanlända; språkintroduktion; ämneslärare; kompetensutveckling; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : För att främja elevers språk- och kunskapsutveckling i allmänhet, och nyanlända elevers i synnerhet, behöver all undervisning i skolan präglas av språk- och kunskapsutvecklande aktiviteter. Med andra ord ska inte bara lärare i svenska som andraspråk, utan även ämneslärare, bedriva en undervisning där elevernas språk och kunskaper utvecklas parallellt. LÄS MER

  2. 12. Du kan lära dig mycket av andra, men mer av dig själv

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Per Björkman; [2021]
    Nyckelord :teknik; formativ bedömning; portfölj; självbedömning; bedömningsmatris;

    Sammanfattning : Detta är ett utvecklingsarbete som genomförts under särskild Kompletterande Utbildning (sKPU) vid Luleå Tekniska Högskola (LTU), höstterminen 2020. Syftet med utvecklingsarbetet har varit att fördjupa bilden av hur eleverna kan utveckla sin förmåga och förståelse med stöd av portföljmetodik, bedömningsmatris och självbedömning under ett praktiskt moment i teknik. LÄS MER

  3. 13. Svenska som andraspråk på Åland : Ett ämne som inte finns

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Anette Johansson; [2021]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; ramfaktor; åland; lärare;

    Sammanfattning : Åland är ett svenskspråkigt, självstyrt örike med fler och fler elever med annat modersmål än svenska. Elever med annat modersmål läser stödundervisning i svenska i grundskolan, för att tillgodogöra sig svenskan. Uppsatsen handlar om stödundervisning i svenska på Åland, som undervisas i grundskolorna och saknar styrdokument. LÄS MER

  4. 14. Vad har passiver och predikativ kongruens gemensamt? : En undersökning av uppkomsten av passiver i svenska somandraspråk inom processbarhetsteoretiska ramar.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Josefin Schunk; [2021]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; passiv; predikativ kongruens; pseudopassiv; processbarhetsteorin;

    Sammanfattning : I denna uppsatsen undersöktes sambandet mellan passivkonsruktioner och predikativ kongruens i inlärningen av svenska som andraspråk. Predikativ kongruens kan processas på nivå 4 enligt Processbarhetsteorin (Pienemann, 1998), och forskning om andra språk har föreslagit att passiver skulle processas på samma nivå. LÄS MER

  5. 15. Upptäcka läs- och skrivsvårigheter hos vuxna andraspråkselever : Vilken betydelse har lärarnas kompetens?

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Helena Andersson; [2020]
    Nyckelord :andraspråk; läs- och skrivsvårigheter; språk;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att undersöka betydelsen av lärares kompetens angående läs- och skrivinlärning och vilken roll det spelar för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter hos vuxna andraspråkselever. I min kvalitativa studie har jag använt mig av semistrukturerade intervjuer där alla informanter fått samma basfrågor. LÄS MER