Sökning: "inlärningen av andra språk."

Visar resultat 16 - 20 av 49 uppsatser innehållade orden inlärningen av andra språk..

  1. 16. Att läsa modersmål eller inte, det är frågan : andraspråkstalande gymnasieelevers inställning till modersmålet och modersmålsämnet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Kristina Gehrmann; [2020]
    Nyckelord :modersmål; modersmålsundervisning; svenska som andraspråk; flerspråkighet; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Svenskan har aldrig varit det enda språket i Sverige. Paletten av språk har ökat, och idag har ungefär en tiondel av landets invånare ett annat modersmål än svenska. I grund- och gymnasieskolan har omkring 25 procent av eleverna en bakgrund i andra länder, och om vissa kriterier uppfylls har dessa rätt till modersmålsundervisning. LÄS MER

  2. 17. Upplevelser av att språka : en undersökning av sfi-elevers språkliga repertoarer i vardags-, skol- och arbetsliv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Moa Adolfsson; [2020]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; språklig repertoar; språkligt porträtt; svenska för invandrare;

    Sammanfattning : Språkliga repertoarer är ett begrepp som beskriver de totala språkliga resurser som en individ besitter. Syftet med denna studie är att undersöka hur sfi-elever använder och upplever sina språkliga repertoarer hemma, i skolan och på arbetet, något som i sin tur kan ge insikter om hur deras språkande påverkas av språkliga ideologier. LÄS MER

  3. 18. Upplevelser av flerspråkighet : En jämförelse av en- och flerspråkiga ungdomars upplevelser av för- och nackdelar med flerspråkighet i inlärningen i skolan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Jennifer Berg Norqvist; [2020]
    Nyckelord :Upplevelse; fenomenografi; flerspråkighet; flerspråkiga; enspråkiga; inlärning; kognitiva effekter;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka upplevelser av flerspråkighet i inlärningen i skolan där en jämförelse görs mellan en- och flerspråkiga ungdomars upplevelser av för- och nackdelar. Fokus ligger på de flerspråkiga ungdomarnas upplevelser och vad upplevelserna beror på. LÄS MER

  4. 19. Vad påverkar elevers engelskinlärning? : En litteraturstudie om elevers engelskinlärning med fokus på grammatik och olika faktorer som kan påverka inlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Louise de Flon; Florentina Tahiri; [2020]
    Nyckelord :Engelska som främmande språk; Grammatik; Grundskola; Sverige; Engelska; Motivation; Digitalisering;

    Sammanfattning : Denna studie lyfter fram elevers engelskinlärning inom grammatik samt hur den påverkas av utomstående faktorer. Syftet med litteraturstudien har varit att undersöka grammatikens roll och olika påverkande faktorer i engelskinlärningen. I likhet med samhället är skolan i en utveckling där digitala medier har en ledande roll. LÄS MER

  5. 20. Lärares attityder till modersmål : En enkätstudie av två skolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Anastasia Teterina; Katarina Olsson; [2019]
    Nyckelord :modersmål; andraspråk; andraspråksinlärare; flerspråkig undervisning; attityder;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka vad lärare (på en högstadieskola och en skola med vuxenutbildning), som träffar elever med ett annat modersmål än svenska, har för attityd till det. Modersmålet har betydelse för lärandet inom olika skolämnen och omgivningens attityd till det språket spelar en viktig roll. LÄS MER