Sökning: "inlärningsålder"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet inlärningsålder.

  1. 1. Att upptäcka avvikande uttal : En experimentell studie om första- och andraspråkstalares förmåga att identifiera avvikande uttal av svenskans främre rundade vokaler.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Nora Borr; [2024]
    Nyckelord :Andraspråksinlärning; typologisk markering; vokalljud; svenska som andraspråk; inlärningsålder; exponeringslängd; svenska som andraspråk.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka om talare med svenska som första- respektive andraspråk skiljer sig i uppfattningen av vokalljud och vilka orsaker och förutsättningar som påverkar inlärningen av dessa.  Fokus i studien var på svenskans främre rundade vokaler /ʉ̟/, /ø/, och /y/ som ofta vållar problem för andraspråksinlärare på grund av deras sällsynta förekomst i ett globalt språkperspektiv. LÄS MER

  2. 2. ”Jag inte förstår” : Identifikation av negationsplacering i talat språk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Samuel Kindström; [2024]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk SVA ; Negationsplacering; Reception; Processbarhetsteorin; inlärningsålder; Exponeringstid;

    Sammanfattning : Denna studie ämnade undersöka skillnaden mellan personer med svenska som L1, förstaspråk, och L2, andraspråk, i förmågan att identifiera korrekt och inkorrekt placering av negation i huvudsats och bisats i talat språk. Vidare ämnade studien att undersöka huruvida det fanns en korrelation mellan variablerna inlärningsålder och exponeringstid. LÄS MER

  3. 3. Att upptäcka grammatiska avvikelser i genus : En experimentell studie om skillnaderna mellan första- och andraspråkstalares känslighet för genusavvikelser

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Orsolya Mild; [2023]
    Nyckelord :andraspråk; förstaspråk; genuskongruens; transfer; exponering; inlärningsålder;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvantitativa studien är att få reda på om det finns skillnader mellan personer som har svenska som förstaspråk och svenska som andraspråk vad det gäller att upptäcka avvikelser i genuskongruens, specifikt med en/ett och sin/sitt. Totalt sex deltagare (tre med svenska som andraspråk) deltog i denna småskaliga experimentella undersökning. LÄS MER

  4. 4. Att lägga märke till språkliga avvikelser i ett andraspråk : En experimentell studie om andraspråksinlärares känslighet till syntaktiska och semantiska avvikelser i andraspråket

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Yousef Salma; [2023]
    Nyckelord :Andraspråksinlärning; svenska som andraspråk; språkligt experiment; syntaktiska och semantiska avvikelser; andraspråksanvändning.;

    Sammanfattning : Sammandrag Studiens syftade till att undersöka om andraspråksinlärare av svenska lägger märke till syntaktiska avvikelser (förlängda pauser i tre olika positioner i meningar) och semantiska avvikelser (utbytta ord)  i auditivt presenterade svenska meningar. Vidare syftade studien till att undersöka om det finns något samband mellan andel uppmärksammade avvikelser och inlärningsfaktorer (inlärningsålder, exponeringens längd och användning av andraspråket). LÄS MER

  5. 5. En eller ett, det är inte så lätt! : En explorativ studie om vad som kan påverka inlärningen av svenskans genuskongruens

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Victoria Sunesson Hansson; Sara Hägertorp; [2023]
    Nyckelord :Andraspråksinlärning; inlärningsålder; genuskongruens; receptiv förmåga; transfer; the competition model;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvantitativa och explorativa studie var att undersöka vilka orsaker som kan ligga till grund för hur andraspråkstalare noterar avvikelser i genuskongruens. Denna experimentella studie utgjordes av sju andraspråkstalare med olika förstaspråk. LÄS MER