Sökning: "inlärningsförmåga"
Visar resultat 21 - 25 av 98 uppsatser innehållade ordet inlärningsförmåga.
21. Fysisk aktivitet, en del av vardagen på förskolan : en kvalitativ undersökning hur förskollärare arbetar och skapar förutsätnningar för fysisk aktivitet
M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur förskollärare arbetar och skapar förutsättningar för barns fysiska aktivitet i förskolan. Vi upplever på senare tid att fysisk aktivitet och rörelse fått lägre prioritet i förskolans arbete. LÄS MER
22. Ungdomars frukostvanor : En enkätstudie om frukostvanorna hos ungdomar i årskurs 8
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Bakgrund Frukost anses vara den viktigaste måltiden på dagen och behövs för att fylla på med energi efter en natts sömn. Frukost gynnar elevernas inlärningsförmåga och hjälper dem med koncentrationen fram till lunch. LÄS MER
23. På språng, för en mer aktiv skoldag : En kvalitativ studie om lärares pedagogiska arbetssätt för att minska stillasittande hos gymnasieelever.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : School is an area where teenagers spend a lot of time and there's a lot of sedentary. Today’s teenagers are becoming increasingly sedentary as their age increases. This increases the risk of cardiovascular diseases, type 2 diabetes, depression and obesity. LÄS MER
24. stråket, gropen och klossen
Kandidat-uppsats, KTH/ArkitekturSammanfattning : Tensta centrum markeras av tre tydliga indelningar - stråket som löper mellan butiker, station och gångbro, den soldränkta gropen söder om stationshuset och p-huset, den ogenomträngliga klossen. Jag har för avsikt att förstärka platsens funktion som torg (gropen), att tydliggöra den nya byggnadens publika funktioner (att locka in omgivningen med andra funktioner än bara rent kommuntekniska) och att knyta samma de tre fragmenterade rummen i Tensta centrum (genom att skapa en tydligare koppling mellan stråk, kloss och grop). LÄS MER
25. Utmaningar med ett upplevelsebaserat lärande : En kvalitativ studie om pedagogers reflektioner kirng arbetet med utomhuspedagogiken och dess möjligheter och hinder
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna studien är att undersöka hur pedagoger reflekterar över kunskapssynen kring utomhuspedagogiken samt dess hinder och möjligheter. De berörda verksamheterna i studien har olika socioekonomiska- samt kulturella skillnader. LÄS MER