Sökning: "inlärningsmiljö och lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden inlärningsmiljö och lärare.

  1. 1. Utomhuspedagogik i fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Adis Gibanica; Daniella Issa; [2023-10-19]
    Nyckelord :Skolskog; utomhuspedagogik; skogen; utveckling; lärande; hinder; möjligheter; fritidshem;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker lärares beskrivning av utomhuspedagogik i skolskogen i fritidshemmet. Vad som möjliggör och hindrar användningen av skolskogen i fritidshemmet samt förutsättningarnas påverkan. Vår studie har det sociokulturella perspektivet och pragmatismen som teoretisk grund. LÄS MER

  2. 2. Interdisciplinary Learning with Technology at Makerzone

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Mandar Joshi; [2023]
    Nyckelord :Interdisciplinary learning; Makerzone; Makerspaces; STEM; Technology in Education; Ämnesövergripande lärande; Makerzone; Makerspaces; STEM; Teknik i utbildning;

    Sammanfattning : This thesis explores the interdisciplinary approach to learning at Makerzone, a makerspace in Sollentuna, Sweden, and its implications for both students and teachers. Through a combination of methods: observations, interviews, document analysis, and surveys, this project looks into the recognition, benefits, challenges, and support for interdisciplinary work in both makerspaces such as Makerzone and traditional school environments. LÄS MER

  3. 3. Lika möjlighet till lärande i samhällskunskap : En intervjustudie om hur samhällskunskapslärare i årskurs 4–6 möjliggör lärande för elever i läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Filippa Hjälmeby; [2023]
    Nyckelord :Civics education; Social studies; Citizenship education; Reading and writing difficulties; Instructional approaches; Sociocultural perspective; Samhällskunskap; Läs- och skrivsvårigheter; Undervisningsmetoder; Sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Samhällskunskapsämnet ska bidra till att utveckla elevers kunskaper om demokratiska värden, mänskliga rättigheter samt utveckla förståelse för olika förhållanden och strukturer i samhället. Dessa kunskaper är avgörande för elevers möjlighet att leva och verka i samhället. LÄS MER

  4. 4. God klassrumsmiljö - vad är det i bildämnet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Isabelle Liljekvist Bergh; Ludvig Lindholm Persson; [2021]
    Nyckelord :Bild; Dynamik; Elev; Inlärning; Inlärningsmiljö; Klassrum; Klassrumshantering; Klassrumsmiljö; Lärare; Relationer;

    Sammanfattning : Detta är en kunskapsöversikt som redogör om olika metoder för att nå vad en god klassrumsmiljö är och vad det innebär. Denna kunskapsöversikt är baserad på frågeställningarna Vad skapar en god klassrumsmiljö för bild? och Vilka faktorer påverkar dynamiken mellan lärare och elever? I vår sökprocess har vi använt oss av databaserna Eric, ERC samt Swepub. LÄS MER

  5. 5. "Man vill ju inte göra det värre än det redan är!" : En intervjuundersökning om gymnasielärares upplevelser av extra anpassningar för elever i samband med nationella prov

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Karin Holmberg; Elin Hamberg; [2021]
    Nyckelord :Nationella prov; extra anpassningar; speciallärare; matematik; svenska;

    Sammanfattning : I studien så har gymnasielärares upplevelser av extra anpassningar i samband med de nationella proven i matematik och svenska på gymnasiet undersökts, där fokus har legat på hur extra anpassningar genomförs och vilka erfarenheter lärare har i samband med nationella provet. Ett annat intresseområde i studien har varit på vilket sätt det fastställs vilka elever som får extra anpassningar vid nationella prov. LÄS MER