Sökning: "inlärningssituationer"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade ordet inlärningssituationer.

  1. 1. Utilizing Confusion to Increase Performance in Learning Situations

    Kandidat-uppsats, KTH/Datavetenskap

    Författare :Sofia Bergqvist; Mikaela Laurén; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Confusion is a common state while individuals are attempting to obtain new knowledge. In this research report we have investigated if there is previous research which shows a positive correlation between confusion and learning, and how confusion can be induced in a learning situation. LÄS MER

  2. 2. “Jag har alltid varit så kluven inför det här beslutet ”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Annika Fredén; Lisa Glans; [2021-06-21]
    Nyckelord :särskild undervisningsgrupp; skolsvårigheter; problematisk lärandesituation; inkludering; exkludering; uppfattningar; relationer; sårbarhet;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att bidra med utökad kunskap i arbetet med elever i behov av särskilt stöd med fokus på särskild undervisningsgrupp. Studien ämnade undersöka elevernas och föräldrarnas tankar och uppfattningar kring att vara placerad/ ha ett barn placerat i särskild undervisningsgrupp och genom detta få en djupare förståelse för skolans uppdrag gentemot elever i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  3. 3. Nyanlända gymnasieelevers uppfattningar av den svenska skolan med fokus på delaktighet och språkutveckling En vinjettstudie på två skolor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Stina Burke; Maria Ljung; [2020-01-16]
    Nyckelord :Nyanlända; delaktighet; andraspråkutveckling; lärarengagemang; sociokulturellt perspektiv; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att öka kunskapen om några nyanlända gymnasieelevers uppfattningar om egen språkinlärning och delaktighet i skolan. Teori: Studien utgick från ett sociokulturellt perspektiv på lärande och utgjorde vetenskapsteoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  4. 4. Utformandet av det särskilda stödet för barn och elever med språkstörning : en jämförelse mellan förskolans och grundskolans olika professioner i dess organisationsled

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Janet Bauch; Marianne Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; grundskola; grundskollärare; kompetens; läroplansteori; organisationsled; organisering; rektorer; samverkan; specialpedagoger; språkstörning; styrdokument; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Språkstörning är en relativt okänd funktionsnedsättning som kan medföra stora konsekvenser för barn/elever både socialt och i inlärningssituationer. För att motverka dessa konsekvenser är det av stort vikt att barn och elever får bäst möjliga stöd i förskolan och skolan. LÄS MER

  5. 5. Formell utbildning vs Socialt lärande : En kvalitativ studie om utbildningsledares syn på lärande i idrottsledarutbildningar

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för folkhälso- och idrottsvetenskap

    Författare :William Lövgren; Fredrik Krantz Arvidsson; [2019]
    Nyckelord :Social utbildning; idrottsutbildning; communities of practice och ledarskap;

    Sammanfattning : Idag styrs innehållet för idrottsutbildningar för barn och ungdomsledare av Riksidrottsförbundet (RF) samt specialförbunden i den aktuella idrotten. Dessa utbildningar är oftast styrda av ett så kallat styrdokument. LÄS MER