Sökning: "inledning av lektion"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden inledning av lektion.

  1. 1. En idrottslektions inramning En intervju- och observationsstudie av hur idrottslärare hanterar målkommunikation och feedback i samband med inledning och avslutning

    Master-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Emanuel Lindberg; [2018]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; Inledning; Avslutning; Målkommunikation; Återkoppling;

    Sammanfattning : Sammanfattning Inledningen och avslutningen är ofta två moment av lektionen som hamnar i skymundan av innehållet. Idrottsämnet har traditionellt upplevts mer som ett ”göra-ämne” än ett kunskapsämne. LÄS MER

  2. 2. Det var då jag fick en vattendroppe i pannan : En experimentell studie om utomhuspedagogikens effekt på lärande.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Fredrik Sverker; [2017]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; lärande utomhus; sinnliga erfarenheter; experimentell studie;

    Sammanfattning : Inledning: Utomhuspedagogik är tänkt att användas som ett komplement till den ordinarie undervisningen i skolan och forskning visar hur utomhuspedagogik har visat sig ha positiva effekter som indirekt främjar lärandet. Många aktiva lärare förespråkar ett användande av utomhuspedagogik i sin ordinarie undervisningen men erfarenheter är ändå att det sällan används. LÄS MER

  3. 3. Inspiration genom interaktion : En observationsstudie med fokus på balansen mellan praktiska och teoretiska moment i gehörs- musikteoriun- dervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Rickard Gustavsson; [2014]
    Nyckelord :Ethnographic; ear training; music theory; observation; theoretical; practical; Etnografisk metod; gehörs- musikteori; observation; teoretiskt; praktiskt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att, med inspiration av etnografiska tillvägagångssätt, ut- forska hur några lärare utformar sin undervisning i ämnet musikteori (och gehör) på gymnasial nivå, med fokus på framförallt balans mellan teoretiska och praktiska mo- ment. Den litteratur som tas upp i uppsatsens bakgrund beskriver hur elever eller lärare kan utföra olika läroböckers övningar, dels med hjälp av praktiska verktyg, dels utifrån teoretiska resonemang. LÄS MER

  4. 4.  Analys av kommunikationen i en naturvetenskaplig lektion på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet; Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Anneli Eckervall; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Som en subundersökning till det svenska projektet "Naturvetenskap i verksamheten" som är en del av det nordiska projektet EXPLORA är syftet med denna undersökning att ge ytterligare material till hur den svenska naturvetenskapsundervisningen är uppbyggd. Det är även tanken att ge ytterligare information om och hur dialoger och diskussioner finns med som en del av meningsskapandet i undervisningen samt om undervisningen är kopplat till ett vardagligt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. De första minuterna - att inleda för att motivera

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Lovisa Herrlander; Johanna Nordström; [2009]
    Nyckelord :inledning; motivation; fokusering; interaktion;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka kommunikationen mellan lärare och elever under lektionersförsta fem minuter och vad denna innebär för elevers motivation och fokusering. Våraproblemställningar behandlar dels hur lektioner inleds och hur lärare och elever uppleverinledningarna, dels hur en lektion kan inledas så att eleverna blir motiverade för lektionen. LÄS MER