Sökning: "inledning historia"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden inledning historia.
1. Den bortprioriterade historien
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaperSammanfattning : Syftet med denna studie är att klargöra hur historia inkluderas i den svenska gymnasieskolans matematikundervisning. Ytterligare ett mål med studien är att inspirera lärare till en mer meningsfull matematikhistorisk inkludering. LÄS MER
2. Matematiska läromedel och NPF : Vad i matematiska läromedel är bra för elever med NPF?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med studien var att ge en bild över hur två olika matematiska läromedel för årskurs fyra är utformade och vad i utformningen som är anpassat för elever med NPF. Studiens inledning beskriver bakgrunden till val av ämne samt kortfattat viktiga delar för studien. LÄS MER
3. Meningslös eller meningsfull? : En studie av notapparatens funktion för svenska börsbolag
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Inledning: Forskningsområdet kring notapparaten och dess funktion är ett oerhört outforskat område trots dess långa historia och att den utgör en omfattande del av årsredovisningen. Tidigare studier inom redovisningsområdet kunde fragmentariskt påvisa att noter har möjligheten att fylla olika funktioner, vilket tillsammans med den begränsade kunskapen kring området gav upphov till en studie som utforskar dessa potentiella funktioner och området kring dem. LÄS MER
4. Den bejakande och separerande rörelsen : Om arbetet med abjektet i psykoterapi
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Ersta Sköndal Bräcke högskola/S:t Lukas utbildningsinstitutSammanfattning : Inledning: Julia Kristeva har utvecklat det teoretiska begreppet abjektet. Syftet med studien var att förstå mer av abjektet och vilken betydelse det kan ha för den psykodynamiska praktiken. LÄS MER
5. Är information den mest värdefulla tillgången? : En kvalitativ studie om hållbarhetsredovisningens användbarhet
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Titel: Är information den mest värdefulla tillgången? - En kvalitativ studie om hållbarhetsredovisningens användbarhet Inledning: Hållbarhet och dess redovisning är relativt unga fenomen. Till följd av hållbarhetsredovisningens korta historia finns det en oenighet kring dess användning och funktion. LÄS MER