Sökning: "inlevelse"

Visar resultat 6 - 10 av 183 uppsatser innehållade ordet inlevelse.

  1. 6. Digitaliseringens Påverkan på Rollspelsupplevelsen

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Duc Thang Nguyen; Gustav Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Digitisation; Role-playing games; Playing experience; Socialisation; Immersion; VTT; Automatisation; Covid-19 pandemic; Digitalisering; Rollspel; Spelupplevelse; Socialisering; Inlevelse; VTT; Automatisering; Covid-19 pandemin;

    Sammanfattning : Hur populära rollspel är har ökat kraftigt under en tid då digitaliseringen av rollspel är mycket vanligare än någonsin tidigare. Fler spelare upplever rollspel på ett sätt de inte var originellt utvecklade för. LÄS MER

  2. 7. Läsa, titta, eller spela... : En undersökning av gymnasieungdomars fiktionsanvändning på fritiden i olika medier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorik

    Författare :Adam Alvinge; [2023]
    Nyckelord :Fiktionsanvändning; medieekologiskt perspektiv; affordans; litterär kompetens; litterär repertoar;

    Sammanfattning : I denna undersökning kartläggs gymnasieungdomars fiktionsanvändning på fritiden utifrån ett recepetionsteoretiskt och medieekologiskt perspektiv där elevernas fiktionsanvändning studerats utifrån relationen mellan olika medieformer (skönlitteratur, film, tv-serier och tv-spel), kön och programtillhörighet. Studien visar att den stora majoriteten av gymnasieungdomarnas fiktionsanvändning kretsar kring underhållning och avslappning, och elevernas läsningar går sällan bortom grundläggande nivåer för litterär kompetens såsom de beskrivs av Torell och Langer. LÄS MER

  3. 8. Varför Ava-tar de på allt? : En kvalitativ analys av hur visualiseringen av händers interaktion påverkar hur åskådare upplever världen i filmen Avatar

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Cassandra Campbell; [2023]
    Nyckelord :Avatar; phenomenology; film phenomenology; perception; hands; cognition; narrative; narrative functions; embodiment; embody; immersion; science fiction; interaction; tactile; haptic; sensory; eye-hand-coordination; visual communication; communication; film; Avatar; fenomenologi; filmfenomenologi; perception; händer; hand; kognition; narrativ; narrativa funktioner; inlevelse; förkroppsligande; science fiction; interaktion; interaktionsdesign; taktil; haptik; öga-hand-koordination; sensorisk; upplevelse; visuell kommunikation; kommunikation; film; filmberättande; vargar; varg; teater; Naturskyddsföreningen; animation; rörlig bild; naturpolitik; narrativ; berättande; kommunikation; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en fenomenologisk studie som utreder hur visualiseringen av händer påverkar hur filmbetraktare upplever världen i filmen Avatar.  Analysen utreder tre scener från Avatar, som visar händer som interagerar med föremål som är okända för både filmkaraktärens och betraktarens del. LÄS MER

  4. 9. "Vad tror du kommer hända?" : Hur textlösa böcker används för att stötta barns berättande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Gabriella Bergquist; [2023]
    Nyckelord :Textlösa böcker; Literacy; Kommunikativa strategier; Barns berättande; Stöttning; Kommunikation; Förskola; Den proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare och barnskötare använder textlösa böcker samt hur dessa böcker kan användas för att stötta barns förmågor att berätta. Studien baseras på fem videoinspelade observationer där en textlös bok används av en förskollärare eller barnskötare tillsammans med två barn. LÄS MER

  5. 10. En undersökning av Artificiell Intelligens i spel : AI och dess koppling till spelkänsla i spelet Alien: Isolation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Marcus Palm; [2023]
    Nyckelord :Artificiell intelligens; Game feel; Skräck;

    Sammanfattning : I detta arbete utförs en undersökning av spelet Alien: Isolation för att se hur dess artificiella intelligens används för att bidra till inlevelse i spelet och spelkänsla. Alien: Isolation valdes till denna undersökning då det är ett spel vars antagonist styrs av ett avancerat AI-system som tycks lära sig efter spelarens beteende. LÄS MER