Sökning: "innehållsanalys bibliotek"
Visar resultat 1 - 5 av 89 uppsatser innehållade orden innehållsanalys bibliotek.
1. Digital tillgänglighet för offentliga aktörer : En innehållsanalys av skolväsendets efterföljande av WCAG's riktlinjer i enlighet med DOS-lagen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : In a world increasingly shaped by digitalization, digital services necessitate a strong foundation in digital competence to ensure social inclusion. As part of the rising digitalization efforts within schools, a certain level of digital accessibility is required and they play a crucial role in providing information and services to students and parents. LÄS MER
2. Digitala kriser i en föränderlig värld : En innehållsanalys av den svenska regeringens kriskommunikation på sociala medier under koranbränningskrisen
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : This study aims to analyze the crisis communication conveyed on social media by the Swedish government and public authorities in connection to the crisis concerning the burnings of the Quran in Sweden in the summer 2023. The study maps the messages and framings conveyed by the government, as well as which stakeholders they addressed. LÄS MER
3. Tillgänglighet på lika villkor : Om funktionsnedsättning, tillgänglighet, inkludering och lika villkor i bibliotekstidskrifter
Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Trying to accommodate all the needs that different users may have is an ongoing task for those who work in the library field. This means a constant search for knowledge and information that supports that work. LÄS MER
4. Socioekonomiska faktorers inverkan på läsning inom ämnet svenska : ur ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Denna studie syftar till att kvalitativt undersöka åtta lärares uppfattningar av socioekonomiska faktorers inverkan på läsning och hur de arbetar för att inkludera sina elever i undervisningen oavsett socioekonomisk bakgrund. Studiens teoretiska utgångspunkt härstammar från Pierre Bourdieus teori om kulturellt kapital. LÄS MER
5. Äntligen en kvinnlig författare : En kritisk diskursanalys i två läroböckeri svenska för åk 7-9
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om hur två läroböcker i svenskämnet behandlar författare och verk ur ett kanonkritiskt samt genusperspektiv. Syftet med studien är att identifiera hur manliga, kvinnliga och vad jag har valt att kalla icke-västerländska författare presenteras i två läroböcker samt i vilket omfång dessa förekommer. LÄS MER