Sökning: "innehållsanalys hållbarhetsrapport"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden innehållsanalys hållbarhetsrapport.

  1. 1. Byggbranschen vs. Vård- och omsorgsbranschen: “Kommer någon vinna jämställdhetsracet?” : En studie om hur jämställdhet presenteras i års- och hållbarhetsrapporter inom en kvinnodominerad och en mansdominerad bransch

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Emelie Meijer; Anna Rossbrei; [2023]
    Nyckelord :2030 Agenda; Equality; female-dominated industry; gender; GRI; male-dominated industry; sustainability report; sustainability reporting; Agenda 2030; GRI; genus; hållbarhetsrapport; hållbarhetsrapportering; jämställdhet; kvinnodominerad bransch; mansdominerad bransch;

    Sammanfattning : Bakgrund: Jämställdhet definieras av Jämställdhetsmyndigheten (2022) som att “...kvinnor och män har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter”. LÄS MER

  2. 2. Frivillig hållbarhetsinformation – ett oreglerat område : En kvalitativ innehållsanalys av frivillig hållbarhetsinformation hos tio svenska företag.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

    Författare :Tea Pellesgård; Katarina Andersson; [2023]
    Nyckelord :Voluntary sustainability information; industry affiliation; Standardized frameworks; Legitimacy theory; Signaling theory; Qualitative analysis of content; Frivillig hållbarhetsinformation; Branschtillhörighet; CSR; Standardiserade ramverk; Legitimitetsteorin; Signaleringsteorin; Kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Bakgrund: Under de senaste årtiondena har det växt fram en trend, både nationellt och internationellt, där hållbarhet har hamnat i fokus. Sedan 2017 har vi i Sverige lag på att vissa företag ska upprätta en hållbarhetsrapport men det är enbart 0,1 procent av alla svenska företag som omfattas av lagen. LÄS MER

  3. 3. Hållbarhetskommunikation : Hållbarhet som del i influencer marketing

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Felicia Bodin; Hanna Larsson; Josefine Lundquist; [2023]
    Nyckelord :Marketing communication; sustainability communication; influencer marketing; sustainability; Marknadskommunikation; hållbarhetskommunikation; influencer marketing; hållbarhet;

    Sammanfattning : Hållbarhet och hållbar konsumtion får allt större uppmärksamhet samtidigt som influencer marketing blivit en framgångsrik marknadsföringskanal till en ökad försäljning för företag. Studiens syfte är därmed att undersöka modeföretags hållbarhetskommunikation genom influencer marketing, samt kartlägga om kommunikationen stämmer överens med företagens hållbarhetsrapporter. LÄS MER

  4. 4. Vilka legitimeringsstrategier använder sig företagen av i hållbarhetsrapporten? : En kvalitativ jämförande studie mellan två branscher

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Anna Westerström; Rudolfsson Nina; [2023]
    Nyckelord :Legitimeringsstrategier; hållbarhetsredovisning; legitimitet;

    Sammanfattning : Hållbarhet och hållbarhetsredovisning har blivit allt mer relevanta begrepp att förhålla sig till som företagare. Efterfrågan från intressenter och kraven på hållbarhetsredovisning har ökat kraftigt de senaste åren vilket får företagen som är mån om att tillgodose sina intressenters behov ofrånkomliga från att ställa ut en sådan. LÄS MER

  5. 5. CSR i förhållande till legitimitet vid en skandal : En kvalitativ innehållsanalys om hur BMW och Volkswagen använt CSR-kommunikation, vid en skandal

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Seefat Mahboob; Alice Törnkvist; [2023]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility CSR ; legitimacy; crisis management; crisis communication; sustainability report; CSR-report; Corporate Social Responsibility CSR ; legitimitet; krishantering; kriskommunikation; hållbarhetsrapport; CSR-rapport;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ innehållsanalys vars syfte är att beskriva och analysera hur CSR har använts som ett verktyg vid en skandal hos företagen BMW och Volkswagen för att återfå sin legitimitet. Uppsatsen bidrar med kunskap kring hur CSR kan användas som ett verktyg vid en skandal hos de valda företagen för att återfå sin legitimitet. LÄS MER