Sökning: "innehållsanalys tidningsartiklar"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden innehållsanalys tidningsartiklar.

  1. 1. Från ceremoni till trauma : en mediehistorisk studie av luftskeppet Hindenburg som en uppblåst mediehändelse

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Simon Appelqvist; Robin Andersson; [2021]
    Nyckelord :Hindenburgkatastrofen; mediehändelse; medierat centrum; narrativisering; journalistiska tekniker; Aftonbladet; Svenska Dagbladet; vittnesambassadör; Birger Brinck; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats studerar Aftonbladets och Svenska Dagbladets rapportering om händelsen som benämns Hindenburgkatastrofen. Syftet med studien är att undersöka hur journalistiken är medskapare till en historisk händelse och på vilket sätt tidningarna konstruerade en mediehändelse. Studien motiveras av det bristande forskningsläget. LÄS MER

  2. 2. Av många, en : Decentraliserade protester och avsekterisering i de libanesiska protesterna

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mathias Sköldebrand; [2020]
    Nyckelord :Sekterism; avsekterisering; decentraliserade protester; Libanon; Mellanöstern; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : I oktober 2019 bröt en serie protester ut i Libanon efter att regeringen föreslagit en skatt på den populära applikationen WhatsApp. Demonstranternas missnöje grundade sig emellertid i ekonomisk misskötsel, korruption och arbetslöshet. LÄS MER

  3. 3. Hjälp, mitt anseende är i fara : En studie om hur influencers hanterar potentiella anseende-kriser

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap; Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Petronella Jonsson; Emma Eriksson; [2020]
    Nyckelord :Reputation management; Influencers; SCCT; Sociala media; Kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Att företag använder sig av influencers i sin marknadsföring blir allt vanligare. Influencers är populära för dess trovärdighet och unika relation till följarna. Men deras trovärdighet är också deras svaghet, då misstag och kritik riskerar att påverka en influencers anseende till det negativa. LÄS MER

  4. 4. Programmering i matematikundervisning : En kartläggning av lärartidningars innehåll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Östberg Daniel; [2020]
    Nyckelord :matematik; programmering; lärartidning;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att kartlägga hur programmering i matematikundervisning framställs i några svenska facktidskrifter. Fokus ligger på matematiska förmågor, centralt innehåll samt strategier och konkreta resurser för arbete med programmering i matematikundervisning. LÄS MER

  5. 5. Den offentliga debattens omfång - En teoriprövande kvantitativ innehållsanalys av lokalpressens bevakning av äldreomsorgen i två svenska kommuner

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Christian Mossberg; [2019-07-01]
    Nyckelord :Indexteorin; indexing theory; indexing hypothesis; äldreomsorg; lokaljournalistik; journalistisk autonomi.;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka huruvida indexteorin är en relevant teori för att mäta graden av journalistisk autonomi.Teori: Indexing Theory (Indexing hypothesis).Metod: Kvantitativ innehållsanalys.Material: 220 tidningsartiklar från fem svenska lokaltidningar i två kommuner. LÄS MER