Sökning: "innehållsanalys tidningsartiklar"
Visar resultat 11 - 15 av 60 uppsatser innehållade orden innehållsanalys tidningsartiklar.
11. Från ceremoni till trauma : en mediehistorisk studie av luftskeppet Hindenburg som en uppblåst mediehändelse
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/JournalistikSammanfattning : Denna uppsats studerar Aftonbladets och Svenska Dagbladets rapportering om händelsen som benämns Hindenburgkatastrofen. Syftet med studien är att undersöka hur journalistiken är medskapare till en historisk händelse och på vilket sätt tidningarna konstruerade en mediehändelse. Studien motiveras av det bristande forskningsläget. LÄS MER
12. “Framställs helt onyanserat som ett monster” : Hur kända svenska män som anklagats för sexualbrott porträtteras i media
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för hälsovetenskapSammanfattning : This study analyzed newspaper articles written about five famous Swedish men who in recent years have been accused of different types of sexual crimes. These men were Paolo Roberto, Martin Timell, Göran Lambertz, Jean-Claude Arnault and Soran Ismail. LÄS MER
13. Den normativa skolmördaren och den klandervärda terroristen. : En jämförande kvalitativ innehållsanalys om dagspressens konstruktioner av två gärningspersoner med olika etniska tillhörigheter.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/KriminologiSammanfattning : Denna studie syftade till att jämföra dagspressens konstruktioner av två gärningspersoner med olika etniska tillhörigheter, den ena svensk och den andra uzbekisk. Vid urvalet av tidningsartiklar inkluderades samtliga användbara artiklar som publicerats under en tidsperiod på sju dagar. LÄS MER
14. Av många, en : Decentraliserade protester och avsekterisering i de libanesiska protesterna
Master-uppsats, Stockholms universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : I oktober 2019 bröt en serie protester ut i Libanon efter att regeringen föreslagit en skatt på den populära applikationen WhatsApp. Demonstranternas missnöje grundade sig emellertid i ekonomisk misskötsel, korruption och arbetslöshet. LÄS MER
15. Hjälp, mitt anseende är i fara : En studie om hur influencers hanterar potentiella anseende-kriser
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Problemformulering och syfte: Att företag använder sig av influencers i sin marknadsföring blir allt vanligare. Influencers är populära för dess trovärdighet och unika relation till följarna. Men deras trovärdighet är också deras svaghet, då misstag och kritik riskerar att påverka en influencers anseende till det negativa. LÄS MER