Sökning: "innehållsdivision och delningsdivision"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden innehållsdivision och delningsdivision.

  1. 1. Elevers förståelse för division : Med fokus på delningsdivision och innehållsdivision

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Victoria Ingebrigtsen; [2022]
    Nyckelord :Flermetodsundersökning; matematik; årskurs 3; delningsdivision; innehållsdivision.;

    Sammanfattning : Division är det räknesätt som elever finner svårast av de fyra räknesätten. Division kan uppfattas på två olika sätt: delningsdivision och innehållsdivision. Delningsdivision handlar om att dela upp ett antal i ett antal lika stora delar. Innehållsdivision handlar istället om att se hur många gånger ett antal ryms i ett annat antal. LÄS MER

  2. 2. Analys av läromedel i matematik för lågstadiet : - med fokus på delnings- och innehållsdivision

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Nariman Salame; Fitore Bislimi; Linneá Arven; [2021]
    Nyckelord :Matematik; division; delningsdivision; innehållsdivision; läroböcker; kritiska aspekter och variationsteorin.;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med studien är att granska hur aspekterna innehålls- och delningsdivision är fördelade i tre olika läroböcker. Fokus ligger i att analysera introduktion, behandling och kritiska aspekter inom delnings- och innehållsdivision. Läroböckerna som används i studien är riktade till årskurs två och tre. LÄS MER

  3. 3. "Man ser liksom hur man ska tänka!" - En kvalitativ studie om elevers förståelse och tillämpning av lösningsstrategier inom innehålls- och delningsdivision

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Moa Wåhlin; Gustav Johansson; [2021]
    Nyckelord :Division; Innehållsdivision; Delningsdivision; Lösningsstrategier; Representationsformer;

    Sammanfattning : Under lärarutbildningens verksamhetsförlagda utbildning har vi upplevt att räknesättet division varit svårbemästrat för eleverna. Därför har vi valt att genomföra en kvalitativ studie som undersöker elevers användning av lösningsstrategier och olika representationsformer, med ett specifikt fokus på innehållsoch delningsdivision. LÄS MER

  4. 4. Dividera och variera : En innehållsanalys av tankestrategier och variationsteoretiska mönster i divisionsuppgifter för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ebba Jeppsson; Sofia Edman; [2020]
    Nyckelord :Delningsdivision; digitala verktyg; division; innehållsdivision; kritiska aspekter; lärandeobjekt; lärobok; variationsteoretiska mönster.;

    Sammanfattning : Studien grundar sig på en tidigare litteraturstudie som gjorts om användandet av digitala verktyg i problemlösningsprocessen. Studien syftar till att undersöka förekomsten av innehålls- och delningsdivision i några utvalda läromedel för tidigare skolår, samt vilka variationsteoretiska mönster som går att finna i divisionsuppgifter i läromedlen. LÄS MER

  5. 5. Vilken räknemetod använder du? : En kvalitativ studie om lärares divisionsundervisning och vilka räknemetoder lärare och elever använder i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Annie Eriksson; Emma Gustavsson; [2018]
    Nyckelord :Addition; division; divisionsalgoritmer; grundskola; lärare; undervisning; upprepad; räknemetoder; sambandet mellan division och multiplikation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur verksamma lärare arbetar med division och vilka räknemetoder de väljer att använda i undervisningen. Syftet är även att få kunskap om vilka räknemetoder elever väljer att tillämpa. LÄS MER