Sökning: "innemiljön reggio emilia"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden innemiljön reggio emilia.

  1. 1. Pedagogers uppfattning om utemiljön för lärande och social utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Dino Zametica; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka pedagogers uppfattningar om utemiljön som pedagogiskt rum för barns lärande och social utveckling i förskolan samt hur de uppfattar sin egen roll i relation till barns sociala utveckling och lärande i utemiljö. Jag har gjort intervjuer på tre förskolor, en Reggio Emilia inspirerad och två indirekt inspirerade av Reggio Emilias förhållningssätt. LÄS MER

  2. 2. ”Det går att plocka ut innemiljön, vi vet att det går och att vi kan – men vi har inte gjort det” : En kvalitativ intervjustudie av hur förskollärare på tre Reggio Emilia-inspirerade förskolor uttrycker att de utmanar barnen på förskolegården

    M1-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Katja McBreen; Christina Wenäll; [2010]
    Nyckelord :Reggio Emilia; förskolegård; utevistelse; pedagog; utepedagog; utforskande barnet;

    Sammanfattning : Studien är baserad på intervjuer med sju förskollärare på tre Reggio Emilia-inspirerade förskolor i olika delar av landet. Inom Reggio Emilias pedagogiska filosofi ses barn som kompetenta att redan från födseln utforska sin omvärld, och att de utvecklas i en utmanande miljö, ”den tredje pedagogen”. LÄS MER

  3. 3. Den pedagogiska innemiljöns betydelse : Hur påverkar den pedagogiska innemiljön barnens lek och skapande

    Kandidat-uppsats, Pedagogiskt arbete

    Författare :Maria Harkman; [2010]
    Nyckelord :Pedagogisk innemiljö; teorier; material; planering;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att på en förskola utforska de olika avdelningarnas pedagogiska innemiljö. Hur planerar pedagogerna den pedagogiska innemiljön och vilka konsekvenser får detta för barnens lek och skapande. LÄS MER

  4. 4. Små rum i rummet, om hur pedagoger i två praktiker ser på hur barn påverkas av sin förskolas fysiska innemiljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Frida van den Bosch; [2009]
    Nyckelord :reggio emilia; innemiljöer; förskolan; lärande;

    Sammanfattning : BAKGRUND:I bakgrunden beskrivs tidigare forskning kring förskolans miljöer. Hur den svenska försko-lans miljöer sett ut och ser ut idag. Jag beskriver också Reggio Emilia filosofins uppkomst samt dess tankar om förskolans miljöer. LÄS MER

  5. 5. Lärarrollen, barninflytande och den förberedda miljön sett i två olika pedagogiska verksamheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Linda Nilsson; Maria Evertsson; [2008]
    Nyckelord :lärarroll; barninflytande; den förberedda miljön; lpfö98; Reggio Emilia; Montessori;

    Sammanfattning : Vi har undersökt hur man inom en Reggio Emilia förskola och en montessoriförskola arbetar utifrån aspekter som lärarrollen, barninflytande och den förberedda miljön. Våra frågeställningar är: Hur är miljön utformad utifrån aspekter som barnanpassning och inspiration för barnen på en Reggio Emiliaförskola och en Montessoriförskola? På vilket sätt har barnen inflytande enligt pedagogerna på en Reggio Emiliainspirerad förskola och en Montessoriförskola? Vad har pedagogerna på en Montessoriförskola och på en Reggio Emilia inspirerad förskola för lärarroll och hur ser de själva på den? Vi har gjort observationer och intervjuer på två förskolor. LÄS MER