Sökning: "innovation värde"

Visar resultat 1 - 5 av 208 uppsatser innehållade orden innovation värde.

  1. 1. ÖPPNA MYNDIGHETSDATA I SVERIGE En studie om barriärer och innovationsmotstånd

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Andreas Kalin Winkler; Lina Andersson; Li Sjölund; [2023-11-16]
    Nyckelord :öppna data; öppna myndighetsdata; innovation resistance theory; barriärer; innovationsmotstånd;

    Sammanfattning : Öppna data innebär att göra offentlig datainformation tillgänglig i format som möj-liggör gratis användning, spridning och utnyttjande av allmänheten, vilket ökar ut-maningarna för de aktörer som måste dela sin data. Detta gäller särskilt för myn-digheter, vilka tillhör de största producenterna och insamlarna av data och vars pot-ential och nyttor förväntas gynna allmänheten. LÄS MER

  2. 2. Learning Through Taking Action : An empirical study into the early-stage business model development for a novel technology

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Daniel Maslov; Hugo Javenius; [2023]
    Nyckelord :Business Model; Business Model Innovation; Business Model Development; Business Model Innovation Process; Business Model Tools and Methods; Action Research; Nascent Market Entry; Multi-Disciplinary Innovation; 3D Bioprinting; Affärsmodell; Affärsmodellsinnovation; Affärsmodellutveckling; Affärsmodellsinnovationsprocess; Affärsmodells-verktyg och metoder; Aktionsforskning; Begynnande marknadsinträde; Multidisciplinär innovation; 3D-bioprinting;

    Sammanfattning : This thesis examines the critical factors shaping early-stage business model development. As a result, this paper provides insights and recommendations for the effective commercialization of innovations. LÄS MER

  3. 3. Arbetet med social hållbarhet inom industrin – svårigheter och möjligheter ur ett hälso- och genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Malin Eilertsen; [2023]
    Nyckelord :Social sustainability; masculinity; health; industry; gender norms; Social hållbarhet; maskulinitet; hälsa; industri; genusnormer;

    Sammanfattning : Introduktion: De globala målen har tre dimensioner där social hållbarhet är en dimension som innebär att skapa ett jämställt, jämlikt och inkluderande samhälle. Ett av de globala målen är att minska ojämlikheterna där ett delmål är att främja social inkludering. LÄS MER

  4. 4. Nedskrivning av goodwill : Med perspektiv på tidigare kriser och earnings management

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :David Ericson; Thi Hue Tran Bui; [2023]
    Nyckelord :Goodwill; Impairment of goodwill; The financial crisis; Covid-19 pandemic; Earnings management; Positive accounting theory; IFRS 3; IAS 36.; Goodwill; Nedskrivning av goodwill; Finanskrisen; Covid-19-Pandemin; Earnings managment; Positiv redovisningsteori; IFRS 3; IAS 36;

    Sammanfattning : År 2005 infördes ett nytt regelverk inom redovisning för hantering av den immateriella tillgången goodwill vid namn IAS 36, som innebär att goodwill ska prövas för nedskrivning varje år. En nedskrivningsprövning ska upptäcka om en tillgångs redovisade värde inte längre överensstämmer med verkligt värde. LÄS MER

  5. 5. Konsumentcentrerad innovation – den hemliga kryddan inom livsmedelsindustrin : Hur en livsmedelsproducent kan blir mer konsumentcentrerad i sin produktutveckling

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Industriell ekonomi

    Författare :Viktor Storsved; Oscar Säfström; [2023]
    Nyckelord :Innovation; open innovation; business model; value creation; service logic; customer centric innovation; food producer; product development; food industry; Innovation; konsumentcentrerad innovation; affärsmodell; värdeskapande; produktutveckling; livsmedelsindustrin; livsmedel; öppen innovation; producent; livsmedelsproducent;

    Sammanfattning : Matbranschen är en bransch där få stora innovationer sker. Under de senaste åren har marknaden sett en kraftig utveckling av återförsäljares egna varumärken vilka konkurrerar ut befintliga produkter från livsmedelsproducenter genom deras billigare pris. LÄS MER