Sökning: "innovationer"

Visar resultat 1 - 5 av 692 uppsatser innehållade ordet innovationer.

  1. 1. Den moderna organisationen i en föränderlig miljö - En kvalitativ fallstudie av ett förändringsarbete i en svensk nischbank

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Marcus Tornée; Ebba Öberg; [2024-02-13]
    Nyckelord :Förändringsarbete; vision; strategiutveckling; nischbank; externa drivkrafter; molnet; konkurrens; utmaningar;

    Sammanfattning : I en tid där samhället ständigt förändras och utvecklas har banksektorn fått möta nya krav och förväntningar från marknaden. Efterfrågan på digitala lösningar, tekniska innovationer och nya kundbeteenden är saker svenska banker behövt anpassa sig till under senare år. LÄS MER

  2. 2. ARTIFICIELL INTELLIGENS INOM SVENSK BANKSEKTOR : En kvalitativ studie om implementering, utmaningar och framtida vägledning

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Anton Edmark; Henning Nilsson; Sebastian Thorfve; [2024]
    Nyckelord :Digital transformation; teknologiska innovationer; kundnöjdhet; artificiell intelligens; strategiska initiativ; banksektor.;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på att undersöka förutsättningarna för svenska banker att investera i artificiell intelligens (AI) för att förbättra kundnöjdheten. I ljuset av den pågående digitala transformationen och de teknologiska innovationerna som skett inom banksektorn har det analyserats hur bankerna anpassar sig för att möta kundernas förväntningar och behov. LÄS MER

  3. 3. Accelerera kunskapsspiralen – lärande om generativ AI i kunskapsarbete : En kvalitativ fallstudie om hur kunskap uppstår genom lärande på individnivå och kunskapsdelning på gruppnivå i en kunskapsarbetande organisation

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Fredrik Lewén; [2024]
    Nyckelord :Generative AI; Knowledge Work; Workplace Learning; Knowledge Management; Practical Application; Generativ AI; Kunskapsarbete; Lärande på arbetsplatsen; Kunskapsdelning; Praktisk tillämpning;

    Sammanfattning : Artificiell intelligens (AI) har blivit en central del av utvecklingen hos moderna organisationer, med potential att förändra arbetssätt och öka effektivitet och konkurrenskraft. Generativ AI, som skapar innehåll baserat på mönster i befintliga data, har snabbt utvecklats och väckt stor uppmärksamhet i olika branscher. LÄS MER

  4. 4. TEKNOLOGI OCH HÅLLBARUTVECKLING I SAMKLANG : En fallstudie av Trafikverkets och Region Stockholms infrastrukturutveckling

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Simon Lindholm; Mattias Prasitsom Edin; [2024]
    Nyckelord :Teknologisk innovation; Ekologisk modernisering; Transportinfrastruktur; Ekologisk hållbarhet; Stadsekologi;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som syfte att undersöka vad för roll olika teknologiska innovationer har haft för Region Stockholm och Trafikverkets infrastrukturplanering, samt vad för slags möjligheter och utmaningar som kan tänkas uppstå i och med detta. Uppsatsen är geografiskt avgränsad till Stockholmsregionen med fokus på den ekologiska dimensionen inom hållbar utveckling. LÄS MER

  5. 5. Framgångsrik implementering av ny teknik och AI : En kvalitativ undersökning av svenska myndigheters effektiviseringsarbeten med chattbots i kundtjänsten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Avdelningen för systemteknik

    Författare :Maja Markiewicz; [2023]
    Nyckelord :Chatbot; Socioteknisk systemdesign; Innovationer; Implementering; Organisatorisk tröghet; Förändringsledning;

    Sammanfattning : The following thesis investigates how Transportstyrelsen, a Swedish authority, can use chatbots in their customer service to increase effectivity, save resources and be more available to their customers. Therefore, this report aims to map the effects a chatbot-implementation would have on Transportstyrelsen’s business and what technical and organisational factors that contribute to a successful implementation of the chatbot. LÄS MER