Sökning: "inomhus lekredskap"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden inomhus lekredskap.

  1. 1. Det barnrika landskapets värde : ett pedagogperspektiv på verksamhet i förskolans utemiljö

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Tua Granholm; [2017]
    Nyckelord :förskola; förskolegårdar; utemiljöer; fysisk planering; lek; lärande; utveckling;

    Sammanfattning : Barn idag blir ofta placerade i fysiska miljöer som vuxna utformat. Förskolan är ett exempel på en sådan plats och idag spenderar barn större delen av sin vardag på förskolan. Förskolans främsta mål är att vara en plats för utveckling med lek som främsta verktyg, med stöd från pedagoger. LÄS MER

  2. 2. Förskolegården : En kvalitativ studie om barns uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Annelie Zuniga Johansson; Johanna Tufvesson; [2015]
    Nyckelord :barn; förskola; förskolegården; kvalitativ innehållsanalys; uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera vad barn har för uppfattningar kring förskolegårdens utformning, innehåll och användningsområden utifrån ett pedagogiskt syfte. Ytterligare en aspekt är att synliggöra hur barn uppfattar delaktighet med sig själva som utgångspunkt samt pedagogerna i relation till förskolegården. LÄS MER

  3. 3. Det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder : Förskollärarnas tankar om aktiviteter i utomhusmiljön och vad de anser främjar barnets utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Bäcke; Lena Malmgren; [2011]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; Förskola; Förskollärare; Hälsa; Lekmaterial; Säkerhet Utomhusmiljö; Utveckling; Vegetation.;

    Sammanfattning : Vi har i detta examensarbete valt att lägga fokus på utomhusmiljön vid fyra förskolor i Mellansverige och hur den används som ett pedagogiskt verktyg samt ur ett utvecklingsperspektiv hos barn i förskolan. Det finns mycket forskning kring inomhusmiljön och dess betydelse för barns utveckling och lärande men väldigt lite kring utomhusmiljön och hur barn kan stimuleras till sin egen utveckling i utomhusaktiviteter, vilket vi nu valt att undersöka och diskutera i detta examensarbete. LÄS MER

  4. 4. Kul, det regnar! : en kvalitativ undersökning om hur förskolegårdar är anpassade för och används i nederbörd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildningen

    Författare :Jessica Hagström; [2010]
    Nyckelord :preschool; playground equipment; wet weather; play; förskolegård; lekredskap; nederbörd; lek;

    Sammanfattning : Bakgrund Idag spenderar barn mycket tid inomhus eller på schemalagda aktiviteter. I och med barns rättighet till ett hälsosamt liv har förskolan i uppgift att se till att barn får vara ute och där också få en positiv upplevelse av utomhusmiljön så att barnen som vuxna får en bra relation till naturen. LÄS MER

  5. 5. Lek och kommunikation i uterummet : En studie av lek på en mobil förskola.

    Magister-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Eva Eriksson; [2008]
    Nyckelord :Lek; kommunikation; samspel; fysisk miljö; byggd miljö; naturlig miljö; utomhuspedagogik; upplevelser; uterum; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den här studiens syfte var att studera lek och kommunikation hos en barngrupp i två olika typer av utomhusmiljöer. Platsens betydelse har lyfts fram genom att samma barngrupp studerats i två olika miljöer, parklek respektive skogsmiljö. Resultatet visade dessa platsers påverkan på just denna barngrupps lekar. LÄS MER