Sökning: "inomhusmiljö förskola examensarbete"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden inomhusmiljö förskola examensarbete.

  1. 1. Förskoledidaktik : Att undervisa med inriktning mot barns prosociala utveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofi Engström; Sara Hasselsjö; [2020]
    Nyckelord :prosocial; utveckling; empati; didaktik; aktiviteter; förskola;

    Sammanfattning : Skolverket (2019) belyser hur utvecklingen av barnens sociala förmågor sedan förskolans läroplan infördes, hamnat i bakgrunden då ämneskunskaperna fått ta större plats. En risk Löfgren (2015, s. 23) ser med detta är att Sveriges medborgare utbildas till att bli mer egocentrerade. I Läroplan för förskolan (Lpfö 2018, s. LÄS MER

  2. 2. - Vad speglar rummet? : Barns möjligheter och begränsningar till grovmotoriska rörelser i förskolans fysiska inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Denise Jonasson; Kerstin Gard; [2019]
    Nyckelord :Förskola; grovmotorik; inomhusmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att bidra med kunskap om möjligheter och begränsningar för barns grovmotoriska rörelser i förskolans inomhusmiljö. I denna studie används en kvalitativ intervjumetod för att undersöka hur förskollärare beskriver och talar om den fysiska inomhusmiljön i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Design för möbler i framtidens förskola – Ett möbelset som främjar lärandet

    M1-uppsats, KTH/Hållbar produktionsutveckling (ML)

    Författare :Joy Mallari; Roine Penttilä; [2019]
    Nyckelord :Furniture-set; Preschool; school interior; Reggio Emilia; Product-development; CAD; Concept; Construction; Möbelset; Förskola; Inomhusmiljö; Reggio Emilia; Produktutveckling; CAD; Koncept; Konstruktion;

    Sammanfattning : Målet med detta examensarbete var att ta fram ett koncept på möbelset som passar in i framtidens förskolor, samt att leverera CAD-modeller och tillverkningsunderlag. Detta möbelset skall enligt en kvantitativ definition kunna främja för lärandeförmågan hos användaren, med tanke på funktion, säkerhet, och tillgänglighet. LÄS MER

  4. 4. BARNS INFLYTANDE PÅ INOMHUSMILJÖN I FÖRSKOLAN : En kvalitativ studie ur förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Michaela Östman; Gabriella Jonsson; [2018]
    Nyckelord :förskollärare; barns inflytande; demokrati; förskola; inomhusmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att fördjupa kunskapen om hur förskollärare främjar barns inflytande på inomhusmiljön i förskolan. Vi undersökte hur begreppet barns inflytande tolkas, hur förskollärare arbetar med barns inflytande på inomhusmiljön samt möjligheter och hinder med arbetet kring inflytande i förskolans verksamhet. LÄS MER

  5. 5. En studie om barns motoriska utvecklingsmöjligheter i förskolans inomhusmiljö

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Veronica Johansson; Johanna Persson; [2016]
    Nyckelord :Barn; förskola; inlärning; lek; material; motorik; pedagog;

    Sammanfattning : Barn rör sig mindre idag än tidigare, vilket kan leda till minskad stimulans av barns rörelseutveckling. I förskolans läroplan finns strävansmål för att stimulera barns motoriska utveckling. LÄS MER