Sökning: "inomhusmiljön"

Visar resultat 16 - 20 av 326 uppsatser innehållade ordet inomhusmiljön.

  1. 16. Inomhusmiljöns betydelse för språkstimulering i förskolan : En studie om förskollärares inställning till inomhusmiljöns betydelse för språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emmy Eriksson; Rebecka Fredlund; [2023]
    Nyckelord :Språkutveckling; inomhusmiljö; förskollärare; förskola.;

    Sammanfattning : Syftet är att bidra med kunskap om hur den pedagogiska inomhusmiljön kan verka som språkstimulerande. Studien kommer även att behandla förskollärares förhållningssätt i förhållande till miljö och barns språkutveckling. Studien utgår ifrån en kvalitativ metod där vi har genomfört intervjuer med sex förskollärare. LÄS MER

  2. 17. Fysisk aktivitet i förskolans inomhusmiljö : En intervju- och observationsstudie om förskollärares förhållningsätt till grovmotoriska rörelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Eriksson; Ida Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; förskolans inomhusmiljö; grovmotoriska rörelser; den fria leken; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om vilka förhållningsätt förskollärare har till användningen av inomhusmiljön i den fria leken och hur det möjliggör och begränsar barns möjligheter till grovmotoriska rörelser. Detta har undersökts genom kvalitativa intervjuer med verksamma förskollärare samt observationer av inomhusmiljön och förskollärarens agerande. LÄS MER

  3. 18. Delaktighet och inflytande i förskolan: ett tolkningsuppdrag? : En intervjustudie om vilka resonemang som framträder i förskollärarens beskrivning av det demokratiska uppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Mikaela Nilsson; Maria Perssonn; [2023]
    Nyckelord :delaktighet; förskollärare; inflytande; läroplanen; utformning;

    Sammanfattning : Denna studie har genomförts i syfte att bidra med kunskap kring förskollärares resonemang när de konstruerar förskolans fysiska inomhusmiljöer samt belysa vad förskolläraren säger om barns delaktighet i processen. Detta har gjorts genom att studera vilka resonemang som blir framträdande då förskolläraren samtalar och diskuterar om barns delaktighet i utformningen av den fysiska inomhusmiljön. LÄS MER

  4. 19. Heter det legogubbe eller legofigur? : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av förskolans inomhusmiljö i relation till ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johanna Nordh; Jenni Svensson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Inomhusmiljö; Normkritiskt perspektiv; Jämställdhet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver förskolans inomhusmiljö i relation till ett normkritiskt perspektiv. Studiens frågeställning är: Hur beskriver förskollärarna förskolans rum och material i relation till normer inom kön och genus? Studien genomfördes utifrån en kvalitativ metod där två fokusgruppssamtal har ägt rum för att bidra med åtta förskollärares gemensamma erfarenheter och beskrivningar av inomhusmiljön. LÄS MER

  5. 20. Förskolans inomhuslekmiljö : En intervjustudie med förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Tanakorn Pongsawad; [2023]
    Nyckelord :Play; materials; play environment; Lek; material; lekmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra förskollärarnas tankar kring inomhusmiljöns betydelse för att stimulera barns lek. Barns utveckling och lärande påverkas av förskolans miljö visas i tidigare forskning. Studien har använt kvalitativa semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER