Sökning: "inramning"

Visar resultat 1 - 5 av 232 uppsatser innehållade ordet inramning.

  1. 1. ”Vi ska möta människor med Kristi omsorg och kärlek”. Kvalitativa intervjuer om hur personalen i en församling bemöter människor i behov av arbetsträning.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Louisa Carling; [2021-06-08]
    Nyckelord :arbetsträning; arbetsrehabilitering; empowerment; salutogent synsätt; KASAM; Svenska kyrkan;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om hur Svenska kyrkan verkar i samhället på ett nytt sätt att vara kyrka. Genom att ta emot människor i behov av arbetsträning bidrar Svenska kyrkan till välfärdsstatens mål. LÄS MER

  2. 2. ETT EUROPA FÖR ALLA - ELLER? - En analys av det etnonationalistiska budskapet hos den radikala högern i Skandinavien

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Amanda Nygren-Niemelä; [2021-05-11]
    Nyckelord :etnonationalism; populism; radikalhöger; ’frame’ teori; attityder till migration; Dansk Folkeparti; Sverigedemokraterna; retorik; inramning;

    Sammanfattning : This Bachelors Thesis aims to explain how radical right wing parties in Scandinavia expresses their ethnonationalist core message by focusing on how they frame issues and solutions in regards to immigrants and migration policy, as well as how this affects the overall rhetoric regarding immigration. My two main questions are How is the ethnonational core message articulated and how does it vary between radical right wing parties in Scandinavia, and what are the consequences for the overall rhetoric on migration? Which similiarties and differences are poosible to identify in the parties expressions of the ethnonationalist message? and How are issues and solutions, in relation to ethonationalism and attitudes towards immigration, expressed by the Danish People´s Party and the Sweden Democrats? Are there any differences between the parties expressions, and if so, which?. LÄS MER

  3. 3. Klarar veganism biffen? - En studie om hur icke-köttätare tolkar altruistiska ochegoistiska budskapför veganism i medier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Johan Hafström; [2021-03-04]
    Nyckelord :Altruism; Egoism; Budskap; Receptionsanalys; Veganism; Kommunikation; Framing;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att bidra med förståelse kring hur budskap tolkas beroendepå dess inramning genom att analysera hur icke-köttätare tolkar altruistiska ochegoistiska budskap om veganism i nyhetsmedierna och att förstå likheter ochskillnader beroende på kontextuella och individuella faktorer.Teori: FramingMetod: Kvalitativ receptionsanalys med fokusgrupperMaterial: Två fokusgruppintervjuer med 3 respektive 4 deltagare hämtade frånfacebookgrupper som relaterar till veganism och växtbaserad kost. LÄS MER

  4. 4. LÖSNINGSFRÄMJANDE ELLER LÖSNINGSHÄMMANDE? - En kvantitativ innehållsanalys över nyhetsporträtteringen i Sveriges Television & Sveriges Radio

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Jesper Svensson; [2021-03-04]
    Nyckelord :Inramning; analysram; lösningsorientering; ansvarstillskrivning; personifiering medmänsklighet; konflikt; maktlöshet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att kartlägga hur stor närvaron av lösningsorienterad respektive icke lösningsorienterad porträttering är i SVT ochSRs nyhetsinnehåll samt om, och i så fall hur porträtteringen har förändrats över tid.Teori: Inramningsteorin varifrån en egenskapad teori presenteras angående inramningars inbördes relationer. LÄS MER

  5. 5. ”Jag får försöka tills det går”

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Erika Bettinger; Malin Jonsson; [2021-02-08]
    Nyckelord :motivation; grundsärskolan; elevperspektiv; sociokulturella perspektiv; KASAM; medbestämmandeteori;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att genom elevperspektiv synliggöra faktorer som främjar elevers drivkraft och motivation till skolarbete och lärande i grundsärskolan årskurs 7-9. Forsknings-frågor: Vad anser eleverna ger dem motivation i sin skolvardag? Vilka inre och yttre faktorer lyfter eleverna fram som betydelsefulla för sin motivation i undervisningen? Vilken betydelse anser eleverna att lärare har för deras motivation och lärande?Teori: Teoretisk inramning för studien är sociokulturella perspektiv på lärande. LÄS MER