Sökning: "inre faktorer som främjar lärande"

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden inre faktorer som främjar lärande.

  1. 6. Motivation till fysisk aktivitet i olika åldrar

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Mathilda Malm; Hanna Flink; [2021]
    Nyckelord :Physical activity; Health; Motivation; Fysisk aktivitet; Hälsa; Motivation;

    Sammanfattning : Introduktion: Fysisk aktivitet är en grundläggande faktor för en god hälsa, men som även främjar hälsan och förebygger sjukdomar. Genom att främja enkla fysiska aktiviteter kan man arbeta både preventivt- och promotivt mot många av våra folkhälsoproblem som till exempel stress/utbrändhet, fysisk inaktivitet och risken att utveckla fetma. LÄS MER

  2. 7. Nyckeln till läsmotivation : - En kvalitativ studie om betydelsefulla faktorer som främjar läslusten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elaf Sulaiman; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur verksamma lärare i mellanstadiet arbetar för att främja och utveckla elevers motivation att läsa samt hur de ser på motivationens betydelse för läsutvecklingen. Studien kommer att besvara följande frågeställningarna: Vilka faktorer anser lärarna påverkar elevers läsmotivation? Vilka arbetssätt anser lärare lärarna främjar elevers läsmotivation och läsutveckling? Hur beskriver lärare förhållandet mellan läsmotivation och läsutveckling? Den här kvalitativa studien utgår ifrån halvstrukturerade kvalitativa samtalsintervjuer med lärare i årskurs 4–6. LÄS MER

  3. 8. Att förändra det stora genom att påverka det lilla : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar av deras arbete och förutsättningar inom kunskapsområdet hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Miranda Gustafsson; Evelina Söderström; [2020]
    Nyckelord :hållbar utveckling; läroplansteori; kvalitativa intervjuer; förskollärare; grön flagg;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling ingår i riktlinjerna i förskolans läroplan och är ett komplext område vilket gör att det kan uppfattas svårfångat att arbeta med i förskolans kontext. Kunskapsområdet ställer höga krav på förskollärare att genom sin kompetens lyckas omsätta ämnesinnehållet till undervisning som främjar ett lärande för hållbar utveckling. LÄS MER

  4. 9. ”Alla vet ju att arbetsgivare inte anställer personalvetare utan arbetslivserfarenhet” : en kvalitativ studie om faktorer som motiverar personalvetare till att kombinera heltidsstudier med deltidsarbete

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Vidar Bjurström; Samira Kraft; [2019]
    Nyckelord :Inre motivation; yttre motivation; praktisk kunskap; teoretisk kunskap; deltidsarbete;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att bidra med kunskap om vilka faktorer som motiverar personalvetarstudenter på Uppsala universitet att kombinera heltidsstudier med deltidsarbete. Vi har preciserat syftet genom två frågeställningar: “Vilken betydelse får relationen mellan teoretisk och praktisk kunskap för studenternas motivation till att arbeta deltid?” och “Vilka inre och yttre faktorer påverkar studenternas motivation till att söka deltidsarbete?” Resultatet i studien har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med åtta personalvetarstudenter. LÄS MER

  5. 10. Datorn som motivationsverktyg i matematikundervisningen : En intervjustudie om elevers upplevelser av 1:1 i matematik

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Frida Rylander Melin; [2019]
    Nyckelord :mathematics; computer; digital tools; motivation; 1:1.; matematik; dator; digitala verktyg; motivation; 1:1.;

    Sammanfattning : Digitaliseringen i skolan har lett till att det blivit allt vanligare med 1:1-satsningar, det vill säga införande av en dator per elev. Detta görs för att öka elevernas digitala kompetens, men också ofta med förhoppning om ökad motivation till skolarbete. I studien har 17 elever inom årskurs 4–6 intervjuats. LÄS MER