Sökning: "inre förhållningssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden inre förhållningssätt.

  1. 1. "Genom bokens värld når man dem ändå på ett väldigt fint sätt kan jag uppleva" : - En intervjustudie om sex grundskollärares syn på skönlitteratur och värdegrundsuppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Linnea Ramberg; Emmy Lindberg; [2022]
    Nyckelord :Fiction; values education; empathy; compassion; teachers in Swedish; teachers’ double commission; narrative imagination; envisioning worlds; Skönlitteratur; värdegrundsarbete; empati; medmänsklighet; svensklärare; lärares dubbla uppdrag; narrativ fantasi; föreställningsvärldar;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka vad verksamma svensklärare i årskurserna 4– 6 har för uppfattningar om hur värdegrunden kan integreras i arbetet med skönlitteratur och vilken betydelse det kan ha för elever. Det empiriska materialet består av sex kvalitativa intervjuer som har analyserats för att få en djupgående inblick i hur lärarna ser på integrationen av undervisningsuppdragen. LÄS MER

  2. 2. Barns identitetsskapande i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt i relation till barns identitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Julia Lindberg; Hanna Nyberg; [2021]
    Nyckelord :Identitet; förhållningsätt; förskollärare; relationer; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med studie var att undersöka förskollärarens förhållningsätt i mål med att utveckla barnets identitet. Under den verksamhetsförlagda utbildningen reflekterade vi över förskollärarens variation i sitt agerande i olika situationer med barnen. Vilket även blev vårt område i barnets identitetsskapande. LÄS MER

  3. 3. Arbetsplatsens dynamiska karaktär : medarbetares perspektiv på attraktiva, hållbara och lärande arbetsplatser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Madeleine Hedin; Hanna Norman; Emelie Olsson; [2020]
    Nyckelord :Attractive workplace; health promotion; learning organization; sustainable workplace; teamwork; the theory of systems thinking; Attraktiv arbetsplats; hållbar arbetsplats; hälsofrämjande; lärande organisation; medarbetarskap; systemteoretiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Komplexitet och flexibilitet är två faktorer som präglar dagens arbetsplatser, gamla etablerade mönster ersätts med nya och ständigt föränderliga organisations - och anställningsformer. Arbetet är en essentiell del av individens tillvaro som bidrar till inkomsttrygghet såväl som social samhörighet och känsla av identitet. LÄS MER

  4. 4. En oförställd röst : En kvalitativ studie i hur tre sångare uppfattar röstmetoden The Voice Work

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Cornelia Arvidsson; [2020]
    Nyckelord :Voice; vocal technique; singing method; The Voice Work; Röst; sångteknik; sångmetodik; The Voice Work;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande arbete var att utforska tre sångares upplevelser av röstmetoden The Voice Work. Forskningsfrågan lyder: Hur uppfattar de intervjuade sångarna röstmetoden The Voice Work? Studien genomfördes genom kvalitativa intervjuer under hösten 2019 i en hermeneutisk analys, och diskuteras mot en bakgrund av samtida erfarenhetsbaserade röstmetoder samt röstforskning inom populärmusikaliska genrer. LÄS MER

  5. 5. Barns språkutveckling i utemiljö : Förskollärares erfarenheter och upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Daygee Rose Toom; Marlene Unander; [2020]
    Nyckelord :Språkutveckling; förskoledidaktik; förskollärare; utemiljö; fenomenologi;

    Sammanfattning : I den senaste läroplanen för förskolan och i aktuell forskning betonas allt mer utevistelsens betydelse för barns språkutveckling, samtidigt som forskningsintresset är begränsat. Syftet med denna studie är att närmare belysa det väsentliga i förskollärares upplevelser och förståelser av sin roll som förskollärare i en språkutvecklande utemiljö. LÄS MER