Sökning: "inre och yttre förutsättningar för lärande"

Visar resultat 21 - 25 av 41 uppsatser innehållade orden inre och yttre förutsättningar för lärande.

  1. 21. Fysisk aktivitet och grovmotorik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Elin Johansson; Karin Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Barn; didaktiska val; didaktisk design; fysisk aktivitet; förskollärare; grovmotorik.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån ett didaktiskt perspektiv synliggöra hur förskollärare stimulerar barn till fysisk aktivitet och utveckling av grovmotorik. De frågeställningar som undersöks i studien är: Vilka didaktiska val gör förskollärare för att stimulera barn till fysisk aktivitet, vilka didaktiska val gör förskollärare för att stimulera barns grovmotorik samt vilket samband finns mellan fysisk aktivitet och utveckling av grovmotorik. LÄS MER

  2. 22. Skolan i Slätten

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Linnea Wetterström Engman; [2019]
    Nyckelord :Mälarängen; grundskola;

    Sammanfattning : Mellan Bredäng, Fruängen och Mälarhöjden ligger ett litet skogsparti. Det är snårigt, bergigt och fullt av sly. Det avlägsna bruset från E20 sammanflätas med ljudet av fåglar och löven som prasslar i vinden. Det är en mittpunkt mellan olika slags bostadsområden byggda under olika decennier, en brytpunkt mellan stad och natur. LÄS MER

  3. 23. Varför fattar jag ingenting?- en empirisk studie av kritiska aspekter vid utveckling av en god taluppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Jessica Sjövall; [2018]
    Nyckelord :critical aspects; number sense; Variation Theory; Learning Study; kritiska aspekter; taluppfattning; variationsteori; Learning Study;

    Sammanfattning : Framförvarande arbete är en empirisk studie som fokuserar på kritiska aspekter; elevers skilda uppfattningar av samma lärandeinnehåll. Syftet är att identifiera kritiska aspekter i undervisning av taluppfattning i årskurs 2. LÄS MER

  4. 24. Lärande och undervisning i matematik i särskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pamela Karlsson; [2017]
    Nyckelord :lärande; matematikundervisning; särskolan; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Ett steg i utvecklingen av den egna professionen och därigenom främja elevers lärande är attreflektera kring sina egna uppfattningar och erfarenheter samt att bli medveten om hur andratänker och gör (Forsmark, 2009). Särskoleverksamheten har kritiserats för att vara alltföromsorgsfokuserad samtidigt som det pedagogiska arbetet och lärarkompetensen inomverksamheten har framhållits som betydelsefull för elever med utvecklingsstörning (Berthén,2007). LÄS MER

  5. 25. Vuxna elevers motivation : - En tematisk analys av vilka faktorer som motiverar vuxnaelever att läsa in ofullständiga betyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Fredrik Hollsten; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att ta reda på hur vuxna elever som läser in betyg ochbehörigheter motiveras. Genom att ta del av elevers beskrivningar vill studien synliggöra vadsom krävs för att vuxna elever ska motiveras till att studera. LÄS MER