Sökning: "inre och yttre förutsättningar för lärande"
Visar resultat 6 - 10 av 41 uppsatser innehållade orden inre och yttre förutsättningar för lärande.
6. Framgångsfaktorer för läsmotivation : En kvalitativ intervjustudie om lärares perspektiv på metoder för att främja läsmotivation i svenskämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om hur några lärare beskriver arbetet med läsning i årskurs 4-6 i svenskämnet för att skapa förutsättningar för läsmotivation hos elever. Följande frågeställningar har använts för att uppnå studiens syfte: Hur beskriver lärare att de implementerar läsandet i svenskundervisningen, hur beskriver lärare att de motiverar elever till läsande i svenskämnet samt vilka faktorer beskriver lärare som betydelsefulla för deras arbete med läsning i årskurs 4-6. LÄS MER
7. Faktorer som påverkar elevers läslust : En kunskapsöversikt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Abstrakt Denna kunskapsöversikt undersöker vilka faktorer som påverkar elevers läslust. Kunskapsöversiktens slutsats och diskussion ämnar även besvara vilka didaktiska upplägg som kan göra skillnad genom kunskapen om påverkande faktorer. Granskningen utgörs av tio vetenskapliga artiklar. LÄS MER
8. Att främja civilingenjörsstudenters kreativitet under en kreativitetstävling : En undersökning av den kreativa processen och uppgiftskonstruktionens betydelse för kreativitet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : För att lyckas med omställningen till ett mer hållbart samhälle behövs en kombination av kompetenser och förmågor hos framtidens civilingenjörer. Världsledare och forskare har pekat ut kreativitet som avgörande för att kunna hantera och lösa de komplexa problem mänskligheten står inför. LÄS MER
9. Läsa för livet : Svensklärares erfarenheter av elevers läsmotivation i årskurs 4-6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur fem verksamma svensklärare arbetar för att främja och utveckla elevers motivation till skönlitterär läsning i årskurs 4–6. Vidare undersöks hur lärarna beskriver samverkansarbetet med skolbiblioteket. LÄS MER
10. Jag tänker att det man övar på det blir man också bättre i : En kvalitativ intervjustudie om Hem- och konsumentkunskapslärares erfarenheter och upplevelser av grupparbeten
M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskapSammanfattning : Introduktion: I skolämnet Hem- och konsumentkunskap är grupparbeten vanligt förekommande och till stor del beroende av ramfaktorerna lokalens utformning och elevgruppens storlek. Hur sammansättningen av elever görs när grupperna bildas samt hur uppgiften gruppen ska arbeta med är utformad påverkar hur lärandet sker i gruppen. LÄS MER