Sökning: "inre och yttre motivation kritik"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden inre och yttre motivation kritik.

  1. 1. TILLHÖRIGHET, UPPOFFRING OCH KALL: En antropologisk studie om sjuksköterskestudenters vilja till sitt framtida yrke

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Ingrid Ström; [2023-10-12]
    Nyckelord :Sjuksköterskestudenter; inre och yttre motivation; kall-yrken; liminalitet; communitas; tillhörighet;

    Sammanfattning : Sjukvården har en samhällsessentiell funktion och en viktig roll i det svenska välfärdssamhället. Det är allmänt känt att sjuksköterskor i Sverige har utmanande arbetsförhållanden, något som har gett upphov till diskussioner på politisk nivå såväl som i traditionella och sociala medier. LÄS MER

  2. 2. Spelifierings effekt på studiemotivation och fokus med Focus Plant

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sandra Larsson; Johan Nikula; [2021]
    Nyckelord :Spelifiering; motivation; fokus; Focus Plant;

    Sammanfattning : Spelifiering innebär implementation av spelelement i icke-spelmiljöer. Målet med spelifiering är i många fall att öka användarens motivation till att genomföra en aktivitet. LÄS MER

  3. 3. "Frihet under ansvar" : En kvalitativ studie om vad som motiverar servicetekniker att prestera i sitt arbete

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Fanny Uvemo; Emmy Vartiainen; [2020]
    Nyckelord :Tvåfaktorteorin; självbestämmandeteorin; motivation; hygienfaktorer; motivationsfaktorer; internalisering; autonomi; basbehov;

    Sammanfattning : Motiverade medarbetare är nyckeln till framgång. Trots att motivation är ett komplext fenomen är det både omtalat och omdiskuterat inom organisatorisk forskning. LÄS MER

  4. 4. Reciprok undervisning om lässtrategier ur ett elevperspektiv - Ett verksamhetsinitierat utvecklingsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mirja Petersén; Karin Hjortsberg; [2018]
    Nyckelord :Gymnasiet; Literacy; Reciprok undervisning; Reciprocal teaching; Motivation; Metakognition; Lässtrategier; Läslust;

    Sammanfattning : Arbetet är ett verksamhetsinitierat utvecklingsarbete med syftet att synliggöra gymnasieelevers upplevelse av ett utvecklingsarbete med reciprok undervisning om lässtrategier (RT) mot bakgrund av lärares didaktiska överväganden. Detta syfte uppnås genom två frågeställningar: Hur förhåller sig eleverna till reciprok undervisning om lässtrategier, och hur kan detta förstås? och Hur talar lärarna om sina didaktiska överväganden gällande planering och genomförande av reciprok undervisning om lässtrategier? I undersökningen kombineras kvantitativ och kvalitativ metod. LÄS MER

  5. 5. Feedback - en motivationshöjare? : En kvantitativ studie om personalarbetares upplevelse av feedback

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Dahlberg; Miriam Gomez-Ortega; [2016]
    Nyckelord :Feedback; Motivation; Bekräftelse; Prestation och Personalarbetare.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om relationer mellan olika typer av feedback och arbetsmotivation bland personalarbetare. De typerna av feedback vi behandlat i studien är arbetsrelaterad beröm, konstruktiv feedback samt negativ kritik. LÄS MER