Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 72 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Moralen och verkligheten : Tidningsdiskussioner om två kontroversiella svenska ungdomsfilmer 1964 och 1983

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Historia

    Författare :Filip Lindkvist; [2023]
    Nyckelord :Filmhistoria; ungdomsfilm; ”ungdom på glid”; ”68-vågen”; moralpanik;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att analysera svenska folkets reaktioner på två så kallade ”ungdom på glid-filmer” som bägge väckte starka reaktioner av helt olika anledningar. Filmerna i fråga är 491, som hade premiär den 16 mars 1964 (efter en intensiv debatt om eventuellt visningsförbud) och G, som hade premiär den 25 februari 1983. LÄS MER

  2. 2. "Skriv så kort ni kan" : Abort och abortdebatten i insändare, åren 1963–1975

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Saga Ekström; [2023]
    Nyckelord :Abort; abortdebatten; fri abort; abortfrågan; insändare; insändarsidor; aktiva publiker; sexliberalism.;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar den abortdebatt som fördes på insändarsidorna i Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Expressen och Aftonbladet inför legaliseringen av fri abort 1975. Den gängse bilden av 1960-talets tidiga abortdebatt framhåller att denna i första hand drevs av manliga debattörer från de politiska ungdomsförbunden. LÄS MER

  3. 3. "Vi inför ju Guldbron i Örebro" : En fallstudie av Bus Rapid Transit processen i Örebro

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Carl Bock Tylebrink; [2023]
    Nyckelord :BRT; medborgardialog; deliberativ process; rätten till staden;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka möjligheter invånare ges till att påverka sin levnadsmiljö inom ramen för planeringsprocessen. Studien har avgränsats till planeringen av Bus Rapid Transit (BRT) i Örebro och djupare undersökt hur medborgardialogen kan förstås som en deliberativ process och hur en deliberativ medborgardialog kan främja invånarnas möjlighet att påverka sin levnadsmiljö. LÄS MER

  4. 4. Demokrati om, genom och för - ett sätt att kunskapsbilda och fostra : En kvalitativ intervjustudie utifrån so-lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Martina Linder; [2023]
    Nyckelord :social education; the mission of democracy; knowledge; civic education; deliberative conversations; so-undervisning; demokratiuppdraget; kunskap; medborgarfostran; deliberativa samtal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och problematisera hur so- lärare i årskurs 4-6 förhåller sig till såväl som adresserar att undervisa elever om demokrati, genom demokrati för att sedan kunna verka för demokrati. Metoden som används för att få svar på forskningsfrågorna är kvalitativa semistrukturerade intervjuer med ostrukturerade inslag där sex yrkesverksamma lärare från fem olika kommuner blivit intervjuade. LÄS MER

  5. 5. Svensk slavhandel i skolans värld -Samhällsdebatten kring den transatlantiska slavhandelns roll i densvenska historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Julia Hjalmarsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats berör samhällsdebatten kring det kontroversiella ämnet slavhandel, ochframför allt den transatlantiska slavhandel som Sverige var en del av mellan 1700–1800-talen.Den nutida svenska historieundervisning som vidrör kolonismen och därigenom slavhandeloch slaveri är i dagsläget nästintill obefintligt när det gäller specifik kunskapsförmedling omett svenskt perspektiv. LÄS MER