Sökning: "insats teori"
Visar resultat 21 - 25 av 116 uppsatser innehållade orden insats teori.
21. Avhoppet genom avhopparens ögon : En kvalitativ studie om hur avhoppsprocessen från nyreligiösa rörelser kan gå till
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med arbetet var att först beskriva hur avhoppsprocessen kan gå till enligt Helen Ebaughs (1988) ”role-exit theory” och sedan identifiera och analysera de sociopsykologiska processer som verkar inom ramen för avhoppsprocessen. Det empiriska materialet som analyserades med hjälp av en kvalitativ insats var tre självbiografier av avhoppare från tre olika nyreligiösa rörelser. LÄS MER
22. "ATT HITTA DEN RÄTTA" : En studie om kvinnors upplevese av nätdejting
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Människors relationer har förändrats med tiden. Idag kommunicerar människor och kan sökaefter den rätta på dejtingsidor. I denna uppsats genomförs en socialpsykologisk studie somundersöker kvinnors upplevelse av nätdejting, med hjälp av en grundad teoretisk metodansats.Studiens syfte är att skapa en förståelse kring studieområdet. LÄS MER
23. Samarbetet. Samarbete mellan professionella och föräldrar till barn med funktionsnedsättningar inom korttidsverksamhet
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Författare 1/Buconjic, D. Samarbetet. Samarbete mellan professionella och föräldrar till barn med funktionsnedsättningar inom korttidsverksamhet. Examensarbete i Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap. LÄS MER
24. Problematisk skolfrånvaro : Insatser och förutsättningar för att bryta frånvaro och för att främja närvaro
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Studien syftar till att belysa insatser som kan bryta frånvaro för elever med långvarig problematisk skolfrånvaro, insatser som främjar närvaro samt vilka förutsättningar som behövs för att insatserna ska kunna genomföras. Med utgångspunkt i kvalitativ metod har specialpedagog, speciallärare och lärare med erfarenhet av arbete med elever i problematisk skolfrånvaro fått delge sina uppfattningar om vilka insatser och förutsättningar som bidrar till att en elev i långvarig problematisk skolfrånvaro åter ska kunna ingå i ett inkluderande utbildningssammanhang. LÄS MER
25. Framgångsfaktorer för några centrala stödteam i arbetet med problematisk skolfrånvaro
Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : De centrala stödteamen som studerats i denna studie är ett komplement till den lagstadgade verksamheten i sina respektive kommuner i arbetet med elever som utmanar i skolan och /eller är i problematisk skolfrånvaro. De studerade teamen arbetar på uppdrag av socialförvaltningen, Barn och ungdomsförvaltningen eller en kombination av de båda. LÄS MER